Monday, November 14, 2011

Kasihnya Seorang Ayah

LIMBANG sebuah bandar yang kecil dan tenang dan aku bukan orang Limbang sejati di sini. Aku datang ke sini dulu hanyalah tujuan untuk bekerja atas nasihat ayah aku. Sebenarnya sebelum aku dapat kerja aku sekarang ini, aku lebih berminat bekerja sebagai juruhebah di RTM. Sebab, masa tu aku tengah tunggu keputusan temuduga jawatan tersebut tapi Allah telah takdirkan aku untuk menjawat jawatan aku sekarang ini. Disebalik keputusan ayah aku sebenarnya ada hikmahnya, sejak aku berada di Limbang, Allah telah buka hati aku dalam usaha agama yang suci murni ini. Terima kasih ayahku kerana "desakan" suatu masa dulu menjadikan aku seperti sekarang.

Semasa aku tulis n3 ni, aku di Sibu sebenarnya sedang menziarahi ayah aku yang tak berapa sihat kebelakangan ini. Hari ini dah hari ke 3 aku di sini, malam nanti aku akan bertolak ke Miri dan bermalam di Miri dan lusanya aku akan ke Papar, Sabah untuk menghadiri Kursus Laws Contract. 

Sebenarnya aku nak berkongsi cerita tentang jasa seorang ayah, kadang-kadang kita tak terfikir atau lupa akan pengorbanan mereka walaupun kita anggap ia sebagai tanggungjawab mereka untuk membesarkan kita semua. Tapi peranan seorang ayah dalam hidup seorang anak begitu diperlukan kerana mereka akan menjadi model yang paling hampir dalam hidup anak-anak itu. Sebab mereka anggap ayahlah tempat mereka berlindung selain ibu-ibu mereka. Kerana bila seorang ayah ada di samping mereka, terasa mereka selamat dan terjaga serta keyakina  diri akan terbentuk bila ibu bapa sering bersama-sama anak-anak.

Yang aku nak cerita ni, bagi anak-anak yang berumur 12 tahun ke bawah, untuk yang lebih dari itu mungkin boleh dikurangkan perhatian dari sudut kasih sayang dan tumpuan tapi lebih untuk hidup berdikari.

Aku rasa, majoriti kita semua masih berada dalam pengawasan ayah dalam lingkungan umur 12 tahun ke bawah dan selebihnya kita dah berdikari dan rapat dengan kawan-kawan sekeliling kita. Cuma, perbelanjaan kita masih lagi ditanggung oleh seorang ayah dan kawalan masih lagi diberi perhatian oleh seorang ayah. Hinggalah kita kita di alam pekerjaan barulah ayah kita akan lepaskan kita untuk hidup sendiri.

Di alam inilah hubungan kita dengan ayah akan semakin jauh dan renggang asbab kita dah ada wang sendiri, rumah sendiri, kereta sendiri dan semuanya ditanggung kita sendiri tanpa kita minta dari ayahpun. Dan juga kita dah anggap kita pandai dan tak perlu lagi nasihat dari seorang ayah. Di alam inilah juga kita jarang untuk berkomunikasi dengan ayah kita, tanya khabar berita tentang mereka keran kita sedang sibuk dengan urusan kerja yang kita anggap lebih penting dan mustahak. Nak jumpa ayah tunggu rayalah sahaja ataupun bila ada masa terluang.

Jikalah kita kenang kasih sayang yang ayah dan ibu kita curahkan kepada kita semasa kita masih kecil dulu-dulu mungkin tak dapat untuk kita nilaikan dengan wang ringgit dan harta yang ada  sekarang. Mungkin antara kita yang dah jadi ayah pasti kita faham bagaimana kasih sayang yang kita curahkan kepada anak-anak kita sekarang ini. Begitulah juga kasih sayang yang ayah kita curahkan kepada kita dulu semasa kita tak faham dan masih tak tahu akan semua di sekeliling kita ini.

Cuma aku nak lontarkan rasa hati aku, mengapa sekarang ini bila kita dah dewasa hubungan kita dengan ayah kita tak seakrab kita masih kecil dulu. Yang dapat berpegang tangan dengan ayah, mencium pipi ayah, ayah mencium pipi kita, bercerita dengan ayah begitu mesra, bila ayah memberi nasihat kita akan mendengar dengan tawajuh, kita akan menunggu kepulangan ayah dengan harapan ayah kita akan membawa buah tangan seperti roti untuk dimakan bersama adik, kakak dan abang.

Sekarang bila dah dewasa kita macam endah tak endah dengan ayah kita, kita anggap ayah kita dah tua tak perlu lagi nak diberi layanan yang istimewa memadailah memberi wang saku untuk belanja makan dan minum. Kita berbicara dengan ayahpun tiada rasa hormat dan sentiasa mencelah setiap yang dikatakan oleh ayah kita.

Kadang-kadang kita tak perasan atas tindakan sumbang kita terhadap ayah dan ibu semasa kita bercakap, bergaul dan bersama mereka. Cuma aku nak ingat diri aku sendiri agar aku tak terlanjur bercakap, bergaul dan bersama secara yang tak disukai oleh ayah dan ibu aku. Dan aku berharap semoga aku dapat melayan ayah dan ibu aku seperti mana mereka melayan aku masa kecil dulu dan seperti mana aku melayan anak-anak aku sekarang ini.

Malam ini aku akan bertolak ke Miri, harapan aku semoga ayah aku sentiasa sihat dan sentiasa ingat Allah swt serta sentiasa dilindungi oleh Allah swt.

2 comments:

  1. Limbang... agaknya bagaimanakah rupanya sekarang? Ambuyat dengan sambal tempoyak atau sambal belacan pedas...wah lama tak pekena.

    ReplyDelete
  2. zarch,
    datanglah ke Limbang ni, sebuah tempat yang aman damai dan tenang...Insyaallah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...