Thursday, December 1, 2011

Rasanya Siapa Yang Punya Nama?

MENGAPA masih ramai lagi orang bumiputera yang terkebelakang berbanding kaum yang lain dalam bidang ekonomi dan sosial terutamanya? Apa sebenarnya permasalahan yang berlaku dalam diri mereka sehinggakan susah untuk maju seperti mana kaum-kaum yang lain di Malaysia ini. Perkara yang aku nak ketengahkan sebenarnya banyak melibatkan orang bumiputera yang beragama Islam. 

Mungkin kesedaran tentang perkara ini sudah lama wujud dalam pemikiran kita dan pemikir-pemikir yang memikirkan tentang orang bumiputera Islam yang terkebelakang ini. Pelbagai cara dan metod telah digunakan untuk membangunkan keupayaan orang bumiputera Islam agar mereka boleh bersaing dengan kaum-kaum yang lain.

Namun kalibat kemunduran sering dikaitkan dengan orang bumiputera Islam walaupun pemerintahan kita di Malaysia sudah banyak membantu kalangan mereka untuk maju dan bersaing dengan kaum lain. Muncul juga kalangan mereka yang dapat mengapai status orang kaya dan jutawan. Tapi status untuk mereka menjadi orang kaya masih kurang dan boleh dikira dengan jari tangan dan kaki.

Siapa sebenarnya yang perlu untuk kita persalahkan? Golongan itu sendiri atau kerajaan yang memerintah golongan tersebut? Kalau nak salahkan kerajaan payah juga, banyak yang telah disumbangkan oleh kerajaan kepada golongan tersebut agar mereka maju dan berjaya dalam pelbagai lapangan melalui agensi-agensi kerajaan. Ataupun sememangnya golongan ini terlampau banyak diberi kemudahan menyebabkan daya saing menjadi semakin menipis dalam jiwa mereka.

Ataupun juga golongan ini beranggapan bahawa kerajaan yang memerintah sekarang ini adalah kerajaan dari golongan bumiputera Islam jadi tak perlulah dikisahkan sangat kerana kerajaan akan sentiasa menolong walau macamana keadaanpun golongan bumiputera Islam.

Ini mungkin anggapan aku terhadap bumiputera Islam sehinggakan tak perlu dirisaukan sangat kerana ada orang di belakang akan menolong dan paling tidakpun ada orang akan ambil tahu ehwal mereka.

Jika kita lihat apa yang terkandung dalam ajaran Islam sudah cukup untuk menjadikan seseorang yang berpegang kepada ajaran Islam boleh diikhtiraf sebagai bertamadun dan futuristik. Tapi mengapa orang yang mengamalkan ajaran Islam masih tak seperti yang digambarkan(orang Islam di Malaysia sekarang). Adakah juga kerana salahnya Islam itu? Tapi bagaimana dengan pengamal Islam di negara lain adakah mereka juga mengalami apa yang dialami oleh orang bumiputera Islam di Malaysia?

Jika kita nak kaji lebih dalam lagi perwatakan antara Islam dan bumiputera Islam di Malaysia ini, sudah pasti kita akan beranggapan bahawa jika bumiputera Islam ini mengamalkan Islam secara sempurna pasti tidak terjadi begitu iaitu mundur dalam kehidupan dunia. Siapakah yang nak kita salahkan? Islam atau bumiputera Islam?

Namun rezeki itu telah ditentukan oleh Allah sejak azali lagi, dan adakah kita golongan bumiputera Islam hanya berserah pada takdir tanpa ada usaha? Seperti kata pepatah Arab, "Jika ditanam benih padi pasti padi akan tumbuh, jika tidak ditabur benih padi pasti dan pasti rumput akan tumbuh". 

2 comments:

  1. sebab tak amal agama dengan sempurna?

    ReplyDelete
  2. Dr. Ben,
    faktor kesempurnaan dalam amal jarang orang nak ketengahkan dalam bab ekonomi.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...