Saturday, April 7, 2012

Bila Jemaah Syura Datang Ke Limbang

DUA tiga hari ini tadi, jemaah Syura dari Markas Sri Petaling telah datang ke Limbang atas urusan Istimaj yang akan diadakan di Sarawak nanti, iaitu dua tempat telah terpilih di Kuching dan Miri dalam bulan Jun 2012. Dua syura Malaysia yang hadir sama dengan jemaah tersebut Hj. Arshad dan Ustaz Said.

Kehadiran mereka yang singkat begitu memberi kesan yang mendalam ke atas fikir rakan seusaha yang begitu kurang pengalaman dan masih muda lagi dalam usaha dakwah ini. Dalam tempoh dua hari lebih membuat khususi dan usuli ke atas rakan seusaha dan orang alim serta khawas, semalamnya satu mini jord telah dibuat di morhallah Desa Pabahanan dengan kehadiran seramai 50 lebih orang termasuk kehadiran Residen Limbang iaitu En. Maria Hasnan.

Walaupun program yang dibuat agak sederhana tapi penuh dengan kerisauan tentang keadaan umat di seluruh dunia. Bayan yang diterangkan banyak berkisar tentang penekanan pengorbanan atas usaha agama. Atas pengorbanan yang diberikan kalangan orang Islam membuktikan Islam dan amalannya akan berkembang dan tanpa pengorbanan pasti dan pasti Islam dan amalannya akan hilang dalam diri individu Islam itu sendiri.

Ia juga menyentuh tentang kerja dakwah yang wajib untuk orang Islam sertai dan buat sebagai satu tugas hakiki dan maksud hidup. Jika kerja dakwah dijalankan dengan penuh tanggungjawab pasti dan pasti semakin berkurangnya kerosakan yang berlaku di muka alam ini dan akan wujudnya manusia yang berkasih sayang dan cintakan keamanan serta ketenangan.

Majlis bayan itu juga untuk mewujudkan rasa risau terhadap seluruh umat di alam maya ini dan mewujudkan rasa sayang kita ke atas semua umat Islam walaupun wujud pelbagai perbezaaan antara kita tapi persamaan yang ada dalam diri umat Islam adalah kalimah yang sama iaitu kalimah Iman. Ia juga untuk mewujudkan rasa kasih terhadap mereka-mereka yang belum ada kalimah Iman agar mereka juga terselamat daripada azab Allah di akhirat kelak.

Dan sebelum jemaah Syura balik Miri, pagi tadi juga diadakan bayan masturat bagi golongan wanita agar kerisauan nabi s.a.w. juga boleh dikongsi kepada golongan wanita agar merekapun mempunyai fikir yang sama dengan fikir individu lelaki bagaimana kerisauan golongan ini tidak tertumpu kepada keperluan dalam rumah sahaja.

Dan intipati sebenar jemaah itu datang untuk mengeluarkan sebanyak mungkin jemaah 40 hari dan 4 bulan dari setiap tempat karguzari sebelum dan selepas Istimaq. Bagaimana dengan kita ini? Bila lagi nak korbankan diri, masa dan harta kita untuk agama Allah s.w.t.?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...