Thursday, October 31, 2013

Mengejar atau dikejar masa....

ERMMMMMM...... aku rasa hidup semakin pantas bergerak. Aku tak tahu kepantasan macamana yang dikatakan pantas. Aku dengar ramai orang bercakap tentang masa yang semakin cepat ataupun pantas. Dan sekarang dah masuk bulan November, tinggal sebulan lagi untuk kita melangkah ke tahun 2014. Cepatkah masa itu?

Aku tak pasti, apa yang menyebabkan ramai di kalangan kita menganggap hidup ini semakin cepat. Cuma aku boleh katakan, mungkin antara kita pernah mengalaminya. Contohnya, bila kerja atau apa-apa perkara dalam kehidupan kita tak dapat disiapkan mengikut masa yang ditetapkan pasti kita akan mengatakan masa begitu cepat ataupun masa tak cukup. Lebih senang, menyalahkan masa itu.

Padahal bagi aku, masa kita semuanya sama saja iaitu 24 jam setiap seorang Allah swt peruntukan dalam sehari tapi mengapa pula dikalangan kita mengatakan masa tak cukup ataupun cepat sangat!

Ada juga di kalangan kita mengatakan masa lambat sangat ataupun panjang sangat. Kehidupan mereka menjadi bosan kerana tak tahu apa nak dibuat dengan lebihan masa yang ada. Jika ada di kalangan kita yang tak dengan kehidupan akan membuat perkara yang tak bermanafat atau menghabiskan masa dengan perkara yang tidak membosankan bagi mereka.

Dengan kata lain, segala kesalahan yang berlaku disebabkan oleh cepat atau lambatnya masa. Namun, mengapa kita tak menyalahkan diri sendiri kerana tak pandai nak gunakan masa itu sendiri.







2 comments:

  1. insyaAllah, tambah masa utk agama supaya masa yg singkat jadi manfaat..

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah jumpa di sri petaling nanti bulan nov....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...