Thursday, January 27, 2011

Aku dan Blog

ADAKAH aku menulis di blog ini mengikut kehendak aku sendiri, ataupun aku menulis ini sebab orang lainpun menulis di blog. Ataupun aku perlu untuk menulis di blog bahawa aku boleh mencurahkan apa yang terpendam dalam hati aku, mungkin juga aku nak menunjukkan bahawa aku ada berkebolehan dalam bidang penulisan. Juga mungkin, di blog sahaja aku boleh menunjukkan atau mempamerkan tulisan aku yang mungkin tak diterima oleh mana-mana akhbar-akhbar, majalah-majalah dan mana-mana syarikat penerbitan yang ada di Malaysia ini.

Ya, sekarang ini mungkin blog sebagai pilihan kebanyakan orang untuk melontarkan pandangan mereka atau ketidakpuasan apa yang berlaku di sekeliling. Dan apa yang dilontarkan serta dipercikan merupakan pandangan yang timbul atas kesedaran yang ada tanpa diberi imbuhan dan ganjaran atau mengejar sesuatu yang boleh untuk memewahkan kehidupan.

Mungkin juga blog merupakan landasan yang sesuai untuk menyuburkan kebolehan seseorang untuk mengembangkan bidang penulisannya yang tiada seorangpun nak membaca apa yang ditulis dan dipaparkan. Aku juga mungkin, sebahagian daripada mereka yang mempunyai bakat yang terpendam yang tiada siapa tahu dan peduli. Cuma, penonjolan yang dibuat oleh kita sendiri sahaja yang akan dapat untuk mengembangkan bakat-bakat yang ada untuk digerakkan tanpa meminta untuk diberi gaji dan wang misalnya.

Kalau nak dibandingkan aku dan mereka yang dah ada nama di bidang penulisan, jauh untuk sesiapa membaca tentang apa yang aku tuliskan walaupun ada nilainya tapi disebabkan nama. Aku rasa apa yang aku tulis tiada apa-apa nilai yang nak diketengahkan kerana mereka semua telah diajar agar membaca sesuatu yang dikira sudah diikhtirafkan oleh mereka-mereka juga. Mungkin juga aku rasa penulisan aku belum lagi di tahap yang diikhtirafkan oleh sesiapapun. Tapi aku adalah aku, adakah aku perlu mereka-mereka untuk mengikhtirafkan semua ini?

Berbalik kepada persoalan yang aku ajukan tadi, adakah aku buat semua ini untuk dapat pengikhtirafan dari mereka atau nak dapat ganjaran atau untuk kepuasan aku kerana penulisan di blog tiada siapa yang akan peduli apa yang kita akan lontarkan.

4 comments:

  1. FakirFikir;
    terima kasih atas kepedulian tuan.

    ReplyDelete
  2. teruskan menulis. menulis itu satu kepuasan.

    ReplyDelete
  3. Sahih, menulis itu satu kepuasan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...