Thursday, June 16, 2011

Bila Aku Bercuti Di Limbang - Bahagian Ketiga

HARI ini aku dah 6 hari di Limbang dan tengah menanggung kerja yang ditinggalkan oleh isteriku. Masa ni isteriku tengah berkursus di Kuching, jadi akulah ibu dan bapa kepada anak-anakku. Tugas harian aku menghantar dan mengambil anak-anakku ke sekolah, KAFA serta tuisyen, cuci, jemur dan menyangkut baju, membasuh pinggan mangkuk, membersih rumah luar dan dalam, menyediakan persiapan persekolahan untuk anak-anak, memasak dan apa-apa yang bersangkutan kerja-kerja di rumah dan di luar rumah. Selebihnya aku buat kerja aku sendiri.

Jadi, setiap saat, minit dan jam yang bergerak sentiasa dipenuhi dengan kerja-kerja yang ada. Mungkin aku nak "tampung" balik kerja-kerja yang aku tinggal selama sebulan dan bila aku balik dibuat secara borong. Seronok juga buat kerja rumah ni, begitu teruja nak buat terus kerja macam ni. Kalau kerja kat ofis lain sikit kerana banyak sangat prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi, kalau tak dipatuhi, tak diterimapakailah jadinya.

Setelah kau ku tinggalkan hampir 2 tahun lebih...
Biasanya waktu petang lepas ambil anak-anak dari KAFA dan tuisyen, aku lebih suka nak bersihkan halaman rumah aku ni, terutamanya pokok-pokok bunga. Sepeninggalan aku di KL, kebanyakan pokok-pokok bunga aku telah ditumbuhi oleh lalang yang berlalu. Maka, makin cantik dan menghijaulah pokok-pokok bunga aku. Jadi, masa yang terluang ini aku gunakan untuk membersih balik pokok-pokok bunga aku tu.

Dengan kesempatan yang ada juga, aku sempat juga khidmat jemaah 40 hari dari Melaka yang kebanyakan mereka pelajar-pelajar yang belajar di Melaka ditemani 2 orang awam pagi tadi(16/6/2011). Aku cuma khidmat jemaah tu untuk hantar ke terminal bot sahaja. Mereka ni bagus-bagus, route yang ditaskil kebanyakan di kawasan-kawasan sungai, mujahadah betul mereka ni tapi wajah mereka sentiasa senyum dan gembira.

Dah nak tangguh...sentiasa senyum..menunggu untuk masuk
bot ekpress dan yang kat sebelah tuu..orang lama Limbang..
Dikhabarkan juga satu lagi jemaah akan datang ke Limbang hari ini, jadi aku telah bersiap sedia untuk khidmat menghantar jemaah ini ke route yang ditetapkan kelak.

Selepas asar tadi, aku dan geng-geng yang lain telah menyambut satu lagi jemaah dari Seri Petaling yang terdiri daripada sabguzari dari Johor Bahru, Penanti, Seremban dan seorang dari KL iaitu pelajar terus dihantar ke tempat sabguzari Limbang. Semalam kawan aku berbisik dengan aku, datang lagi jemaah...? Jadi, bersambung-sambunglah jemaah datang ke Limbang dan rakan seusaha di sini tak rehatlah...selamat nusrah jemaah... 

4 comments:

  1. koh koh.. org lama di limbang.. si huzaifah..

    ReplyDelete
  2. Azhar,
    Huzaifah yang masih hebat dan handsome...

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum.

    Boleh jadi calon bapa mithali ni..

    ReplyDelete
  4. Ustaz Ishak,
    W'salam, tanggungjawab yang perlu dibuat dan Insyaallah semoga Ustaz akan menjadi suami dan bapa mithali di hari mendatang..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...