Saturday, June 25, 2011

Berani Untuk Berubah Sikap

DALAM dunia ini, masih ramai lagi antara kita tidak memahami dan lupa langsung bahawa setiap kejayaan itu kebanyakannya berpunca dari sikap kita sendiri. Sesuatu kegagalan juga bergantung dengan sikap kita sendiri juga. Jadi, kejayaan atau kegagalan seseorang terletak dalam diri kita sendiri walaupun banyak juga faktor-faktor yang boleh untuk mengait atau penambah kepada kejayaan atau kegagalan itu.

Di media massa sering kita mendengar kejayaan dan kegagalan seseorang, syarikat dan banyak lagi perkara-perkara yang berkesudahan dengan nama kejayaan atau kegagalan. Setiap yang hidup di dunia ini akan menghadapi antara kedua-dua ini. Dan anggapan kita kejayaan itu sesuatu yang baik dan kegagalan itu sesuatu tidak baik.

Kadang kala kejayaan itu memberi ketidakgembiraan kepada individu lain atau makhluk lain dan kegagalan itu mungkin juga memberi ketenangan kepada individu lain dan makhluk lain pula.

Terkadang kita tertipu dengan perkataan kejayaan dan kegagalan ini seakan tiada memberi kata penyudah yang infiniti yang sebenar kerana kejayaan dan kegagalan tidak mewakili ketunggalan sesuatu penyudah itu. Ia seakan kabur di penyudahnya.

Membingungkan. Seakan berlaku sesuatu yang tidak adil atas perkataan kejayaan dan kegagalan. Adakah perlu untuk kita memperkatakan kejayaan dan kegagalan tersebut hanya dengan perkataan, ucapan lisan dan ternampak hasil yang kita dapat dan tak terhasil yang diusahakan.

Namun, kejayaan mungkin boleh dirasai melalui hati kita yang riang dan begitu juga kegagalan yang boleh kita rasai dengan peritnya kegagalan.

Dari perenggan yang pertama tadi, aku ingin nak beritahu bahawa kejayaan atau kegagalan kita banyak bergantung dengan sikap diri kita sendiri. Jika positif sikap kita, pasti kejayaan akan mengekori kita dan jika negatif sikap kita pasti kegagalan akan meyelubungi kehidupan kita.

Dalam kita melayari dunia ini, agama merupakan penggerak utama untuk kita mencapai semua ini kerana agama lebih dekat dan mesra dengan nilai-nilai yang positif atau mengajak untuk kita brsikap positif.

Dan semua ini, kadang-kadang kita tak perlu perkatakan kerana sesuatu perkara ada masanya perlu untuk kita katakan dan kadang kala memadai dengan kita fahaminya sahaja sudah cukup untuk kita memperkata sesuatu itu. 


2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...