Thursday, December 29, 2011

Bentuk Wajah Nabi Isa 'Alaihissalam Dan Rupa Wajah Dajjal

RASULULLAH S.A.W. bersabda : "Pada hari ini aku lihat Ka'abah di dalam mimpiku. Seorang telah meletakkan tangannya di atas bahu dua orang lain sambil itu bertawaf di keliling Ka'abah. Wajahnya sangat cantik putih melepak. Gelung rambutnya tergantung-gantung di bawah cubing telinganya dan tersangat cantik bentuknya sebagaimana yang kamu pernah lihat rambut yang cantik. Dia menyikat rambutnya dan air menitis daripada rambutnya. Aku telah bertanya seseorang : "Siapakah orang itu?" Dia menjawab : "Dialah Masih Ibni Maryam".

Di dalam hadis yang lain dinyatakan bahawa Masih Ibn Maryam memakai pakaian kuning, kedua-dua tangannya diletakkan di bahu dua malaikat lalu turun ke bumi daripada langit. Apabila baginda menundukkan kepalanya, maka gugurlah peluh daripada kepalanya seumpama mutiara seakan-akan bijirin yang terbuat daripada perak.

Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda lagi : "Sekali lagi aku melihat seorang meletakkan kedua-dua tangannya di atas bahu dua orang. rambutnya sangat kerinting. Matanya buta sebelah kanan seumpama anggur menonjol daripadanya. Yakni tidak ada anak mata di dalam matanya yang membolehkan sesuatu itu dapat dilihat. Sebaliknya ia berwarna putih seperti anggur menonjol, nampak terlalu hodoh. Di kalangan manusia yang dapat aku perhatikan adalah seirasnya seperti Abdul 'Uzza Bin Qat'n."

Di dalam Hadis yang lain dia digambarkan sebagai berwajah merah, badannya berat dan rambutnya tersangat kerinting, matanya pula buta sebelah kanan. Apabila aku bertanya siapa orang itu, diterangkan bahawa itulah Masih Ad-Dajjal.

Di dalam Hadis yang lain bahawa Dajjal itu pendek bentuk badannya. Kakinya pengkar (pendek sebelah). Imam Baihaqi r. 'alaihi telah menulis di dalam kitabnya Al Baith Nusyur bahawa Dajjal akan keluar dengan menunggang kaldai berwarna putih melepak yang jarak antara telinganya adalah 70 ba' (satu ba' bersamaan 2 ela).

Nota :
Rasulullah s.a.w. melihat Dajjal bertawaf keliling Ka'abah, Rumah Allah. Bagaimana tawaf ini boleh terjadi? Sedangkan Rumah Allah adalah Kiblat orang-orang Islam di aman Allah berfirman sebagai asbab wujudnya lagi dunia ini (Al Quran). Maka Dajjal yang bertawaf mengelilinginya dianggap sebagai satu cara dan jalan yang dia ada akan menyesati orang-orang Islam seumpama pencuri yang mengelilingi sebuah bangunan dan mansion untuk mencari jalan masuk. Begitulah juga denga Nabi Isa Ibn Maryam juga bertawaf keliling Ka'abah sepertilah tuan rumah atau bangunan itu mengelilinginya untuk melihat tempat-tempat yang patut dibaiki dan ditampal agar ia menjadi lebih kuat dan yang reput diganti.

Bab 73, Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat.
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid.

7 comments:

  1. dajjal dikatakan tidak boleh masuk ke Mekah dan Madinah. Jadi bagaimana dia boleh tawaf?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan,
      Tulisan di atas perlu penafsiran yang mendalam dari penterjemah.

      Delete
  2. hmmmm....aq rsa hal ini la yg membuat satu jemaah haji dri indon murtad....

    ReplyDelete
  3. itu masalah mimpi...mimpi perlu penafsiran..saya pernah mimpi terbang tapi nyatanya saya tidak bisa terbang...mungkin terbang mengandung makna saya akan naik jabatan atau hal2 yang menyenangkan selain itu...tidak ada yang salah dg mimpi nabi

    ReplyDelete
  4. Sudahlah perkara dajjal tawaf ...itu bukan urusan kita itu kuasa allah SWT
    jdi koreksilah diri kita masing masing dan bagai mana caranya kita
    tidak terhanyut hasutan dajjal na'udzubillah himindholi'

    ReplyDelete
  5. Sudahlah masalah dajjal tawaf bukan kita yg menentukan itu semua kuasa allah SWT
    jdi kita tdk perlu koreksi itu yg patut kita koreksi adalah diri kita sndri
    dan berdo'alah agar kita tdk terrhanyut dlam hasutan dajjal na'udzubillah himindholi'

    ReplyDelete
  6. Nabi isa orangnye putih ke? Ade orang kate die gelap.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...