Saturday, February 11, 2012

Jawatan Dikosongkan

DATANG dan pergi. Bulan ini seorang staf aku telah meletak jawatan kerana mendapat tawaran jawatan yang lebih tinggi dari jawatannya sekarang. Aku tak dapat nak salahkan dia kerana sekarang pemilihan seseorang dalam pekerjaan berdasarkan gaji dan jawatan yang tinggi.

Faktor logistik juga menghambat untuk seseorang menerima tawaran yang ditawarkan dan juga faktor keluarga juga sering menjadi alasan yang kukuh untuk seseorang melepaskan jawatan tersebut walaupun mempunyai minat yang mendalam atas jawatan tersebut.

Secara faktanya, bidang pekerjaan masih ditentukan oleh gaji, jawatan, logistik dan akhir sekali keluarga. Sekiranya tiada faktor yang berikut sukar untuk seseorang menerima jawatan kerana setiap apa yang dibuat perlu ada ganjaran kerana tiada orang yang akan membuat sesuatu untuk mendapat percuma sahaja.

Minggu depan ini, kami hanya tinggal 3 orang sahaja lagi. Tugas aku sekarang ini memohon agar jawatan tersebut dapat diisikan dengan secepat yang mungkin. Tapi tak pasti bila ianya akan diisi? 

Jika prosedur pengisian bagi jawatan yang ditinggalkan kosong perlu memohon dari JPA lagi untuk prosedur seterusnya dan akan memakan masa yang lama juga. Jika aku punya agensi ini pasti aku akan tampalkan notis untuk kekosongan yang ada ini agar kekosongan tersebut dapat diisi dengan kadar segera.

Dan harapan aku nanti, pegawai yang dilantik nanti bekerja atas minat dan tak terasa nak tukar-tukar jawatan lagi ataupun dengan kata yang mudah, taat dan setia. Tapi mana mungkin di zaman sekarang ini?


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...