Wednesday, November 21, 2012

Kewafatan Nabi Isa 'Alaihissalam Dan Keadaan Selepasnya

TELAH disebut dalam Hadis sebelum ini bahawa Nabi Isa 'alaihissalam hidup selama 40 tahun (Fathul Bari, jilid 3, ms. 262). Lalu baginda kemudiannya meninggalkan dunia yang fana ini menuju alam yang baqa' (kekal). Dikatakan di dalam Hadis yang tertentu bahawa baginda juga akan berkahwin dan mempunyai anak. Baginda juga akan dikebumikan berhampiran kuburan Rasulullah s.a.w.

Selepas baginda wafat maka tidak ada dinyatakan cara terperinci mengenai penggantinya di dalam Hadis. Hanya Allah sahajalah yang tahu siapa penggantinya. Walaubagaimanapun terdapat di dalam hadis menyatakan bahawa selepasnya agama Islam menjadi lemah. Hafiz Ibn Hajar r. 'alaihi menukilkan satu daripada Sunan Ibn Majah bahawa Islam akan terhapus sebagaimana warna pada kain yang luntur akibat dibasuh.

Pada ketika itu seorangpun tidak mengetahui apa itu Solat, Puasa, Haji dan Zakat. Sekumpulan orang tua lelaki dan wanita yang tinggal akan berkata: "Kami telah melihat datuk nenek kami dahulu mengucapkan Kalimah "Laa-ilaha-illallah" maka dengan itu kami juga membacanya dan selain daripadanya tidaklah kami tahu apa-apa."

Bab 81, Meniti Debaran Zaman - Sheikhul Hadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...