Tuesday, April 30, 2013

BN Atau PR? Mana Satu Pilihan Hati.

PILIHANRAYA semakin hampir. Kempen dari BN dan PR semakin rancak dari segenap ruang, seakan dimonopoli oleh kempen-kempen politik. PRU ke13 ini semakin mendebarkan bukan sahaja dialami oleh calon-calon yang bertanding malah pengundi-pengundipun berdebar juga.

Aku mungkin tak berdebar sangat sebab aku ada alasan tersendiri untuk aku tak berdebar tentang perkara ini. Hanya debaran aku berkemuncak selepas PRU ke 13 sahaja. Adakah kerajaan yang memerintah nanti akan menunaikan manifesto-manifesto yang dicanangkan sebelum PRU? Atau beberapa peristiwa yang mendebarkan akan berlaku atas keputusan PRU nanti?

Kekadang suasana PRU ke 13 yang dijalankan ini lebih kepada satu anjakan kepada pemikiran baru rakyat ataupun perubahan pemikiran untuk menentukan siapa yang diberi mandat memerintah negara dengan membawa pemikiran yang lebih "terang" dan "jelas" siapa yang sepatutnya memerintah.

Sesiapa pengundi-pengundi yang mempunyai pemikiran yang positif pasti akan memilih kerajaan yang sebaik-baiknya untuk menjaga amanah yang diserahkan rakyat kepada yang dipilih kelak. Sejarah dan peristiwa sebagai saksi kepada rakyat untuk menentukan siapa antara mereka yang waras untuk mentadbir negara dengan kemahuan dan kehendak rakyat.

Cuma, kita sebagai rakyat perlu pandai memangkah mana satu kerajaan yang betul-betul yang dikatakan kerajaan yang boleh memayungi kita samada susah dan senang. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...