Saturday, May 22, 2010

Jika Kau Bercinta Lagi...- Bahagian Kedua

     Cerita aku yang lepas aku terangkan maksud cinta, apa sebenarnya makhluk bernama cinta ni. Kadang-kadang masih terdapat lagi orang perseorangan dan individu yang tersesat makna makhluk bernama cinta ini. Tapi, untuk cerita tentang cinta ni, suka aku nak ambil sebuah cerita seorang hamba yang begitu mencintai Penciptanya sehingga ia lupa akan dirinya sendiri. Tapi tak apa, cuba kita fahami bagaimana cinta seorang makhluk terhadap Penciptanya yang perlu untuk kita teladani dan ikuti..

**********

     Diceritakan oleh beberapa orang salihin, bahawa Abdullah bin Husain r.a. mempunyai seorang hamba perempuan yang berbangsa Rom. Hamba ini terkira seorang wali Allah yang sangat patuh kepada peribadatan kepada tuhannya.
     Pada suatu malam hamba perempuan ini seperti biasanya bangun dari tidurnya, lalu berwudhuk, kemudian bershalat terus-menerus dengan penuh khusyuk. Sesudah habis bershalat, ia berdoa pula dengan bersujud, katanya:
     "Ya Tuhanku! Dengan sepenuh kecintaan-Mu kepadaku, hendaklah Engkau mengampuniku!"
     Abdullah bin Husain yang mendengar doa sang hambanya begitu, lalu membentaknya, katanya: "Celaka engkau, wahai hambaku! Jangan engkau sekali-kali berani mengatakan begitu kepada Tuhan! Akan tetapi katakan begini:
     "Ya Tuhanku! Dengan kecintaanku kepada Engkau, ampunilah aku!"
     Sang hamba tadi lalu marah dan berkata: "Pergilah engkau dari sini, wahai tuan hamba yang bodoh! Kalaulah tidak kerana Dia mencintaiku, niscaya Dia tidak menjadikan engkau tidur nyenyak di atas kasurmu, dan membangunkan aku di tengah malam begini, dan membuat aku berdiri beribadat kepada-Nya dengan penuh khusyuk ini! Dan kerana Dia mencintaiku jugalah, Dia telah mengeluarkan aku dari kumpulan orang-orang musyirikin yang menduakan Dia, dan memasukkan aku ke dalam kumpulan orang-orang yang mu'minin yang menyembah hanya kepada-Nya!"
     Abdullah bin Husain merasa malu apabila mendengar jawapan hambanya itu. Dia dapat merasakan apa yang dikatakan oleh sang hamba itu adalah benar dan tepat sekali. Betapa seorang yang sedang sedap tidur di tengah malam dibangunkan-Nya untuk beribadat kepada-Nya, tentulah itu menunjukkan kecintaan Allah kepada orang itu. Apatah lagi dia seorang hamba perempuan yang begitu lemah dan tidak berdaya, di siang harinya sibuk dengan kerja-kerjanya yang tidak habis-habis, kemudian di malam hari dapat  pula ia bangun membuat sesuatu kebajikan terhadap Tuhan Penciptanya.
     Abdullah bin Husain tidak berfikir panjang lagi, lalu berkata kepada hambanya itu: "Engkau memang tidak patut menjadi hamba sesiapa pun selain Allah Ta'ala. Kini pergilah dari sini, engkau aku merdekakan semata-mata kerana Allah!"
     Selain menyambut baik putusan tuannya, sang hamba itu terus berkata: "Wahai tuanku! Sebelum ini saya mendapat dua pahala, dan kini saya mendapat satu pahala saja." Maksudnya kalau dulu saya bisa dapat dua pahala kerana berkhidmat kepada tuan hamba, dan beribadat kepada Allah.
     "Moga-moga Allah memerdekakan jasadmu dari api neraka!" kata tuannya Abdullah bin Husain lagi.
     "Ini adalah kemerdekaan yang kecil, (yakni terbebas dari belenggu perhambaan). Bagaimana pula nanti dengan kemerdekaan Tuanku yang Maha Agung kelak," jawab hamba perempuan itu.
     Hamba perempuan itu terus tunduk sujud kepada Allah s.w.t. ketika itu juga. Dia tetap tunduk di situ sebagai batu. Melihat keadaannya serupa itu Abdullah berasa bimbang, lalu menggerak-gerakkannya, lalu tiba-tiba ia rebah di tempat itu tidak sedarkan dirinya lagi. Dia telah mati, moga-moga Allah merahmati rohnya yang pergi.
     Demikianlah sifatnya orang-orang yang benar dalam kecintaannya kepada Allah, maka Allah pun benar dalam kecintaan-Nya kepadanya. Apa yang dipinta-Nya tetap diberikan sepontan tanpa tangguh-tangguh lagi.
     Cuba renungkan apa yang dikatakan oleh penyair ini tentang cinta dan khususnya cinta Allah terhadap hamba-Nya :
     
     Cinta itu pasti ada manisnya dan ada juga pahitnya,
     Beribadat dan bermunajat itulah tandanya Tuhan mencintainya,
     Apa yang Dia suka dibuat-Nya kepada sesiapa yang dicintainya,
     Karena hukum cinta itu adalah di tangan siapa yang mencintainya,
     Kalaulah aku ditunjuk kehendak-Nya sebagai orang yang dicintai-Nya,
     Niscaya aku akan bersenang dengan-Nya dan bertunggu malam pada-Nya.

**************************

     Jadi, aku rasa baiklah kita periksa diri kita ini, adakah terdapatnya kejadian yang sama berlaku terhadap diri kita seperti cerita di atas yang dialami oleh hamba sahaya itu. Pernahkah tejadi? Kalau belum pernah, cuba-cubalah belajar macamana nak dicintai...


Petikan cerita dari Untaian Kisah Para Wali Allah - Syed Ahmad Semait


4 comments:

  1. mari lah kita mencintai Allah dan rasul-Nya

    ReplyDelete
  2. Untuk mendapat cinta pd Allah dan rasul lah yang sahabat r hum usaha dan korbankan harta dan diri mereka. Jadi kita pun kena ikut sama saperti mereka

    ReplyDelete
  3. ziarah76 & cikgu musa;
    shahih..jom kita korban diri, masa dan harta utk agama Allah...

    ReplyDelete
  4. Ziarah, Insyaallah pada 4 Jun 2010 saya 7 pasang akan berangkat ke Surabaya masturat 15 hari,doa semoga Allah jadi asbab hidayah untuk seluruh umat dan permudahkan usaha kami untuk ke Surabaya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...