Tuesday, July 20, 2010

Rupanya Aku Seorang Penganggur...

BERHENTI kerja bila dah bosan dengan kerja yang dibuat,
berhenti kerja bila ditawarkan jawatan yang lebih tinggi lagi,
berhenti kerja bila ditawarkan gaji yang lumayan lagi,
berhenti kerja bila suasana kerja yang tidak menepati rasa hati,
berhenti kerja bila desakan keluarga yang memerlukan,
berhenti kerja bila kerja yang dibuat tak sesuai dengan jiwa,
berhenti kerja bila berjauhan dengan keluarga,
berhenti kerja bila berjauhan dengan suami,
berhenti kerja bila gaji tak membesar,
berhenti kerja bila nak berniaga,
berhenti kerja bila kesihatan tak mengizinkan,
berhenti kerja bila diberhentikan kerja,
berhenti kerja bila kekasih hati arahkan,
berhenti kerja bila nak jadi surirumah sepenuh masa,
berhenti kerja bila nak jadi suami sepenuh masa...

Aku di sini masih lagi berkerja, dan bila aku nak buat keputusan untuk berhenti kerja dan selepas berhenti kerja apa aku nak buat? Bisakah aku berkerja sendiri iaitu kerja tanpa makan gaji dengan kerajaan. Aku dah lama berkhidmat dengan kerajaan, adakah aku akan terus berkerja makan gaji dengan kerajaan? Adakah dengan makan gaji dengan kerajaan hidup aku akan terjamin, selamat, tak kebuluran, mengecapi kesenangan..?

Di luar sana, ramai manusia seperti aku beranggapan, kerja makan gaji dengan kerajaan hidup akan selamat, tak perlu risau lagi sebab hujung bulan dapat gaji, lepas pencen dapat pencen bulanan pulak, ataupun dapat pulak KWSP secara lump sum, dan banyak lagi kemudahan yang disediakan oleh kerajaan untuk mereka-mereka yang makan gaji dengan kerajaan walaupun kerja tak seberat mana, walaupun kerja tak sebagus mana, walaupun kerja tiada kualiti, walaupun tak datang ke pejabat, siapa peduli! Yang penting kerja makan gaji dengan kerajaan.

Di luar sana, ramai manusia seperti aku beranggapan, bila berkerja kita dapat menaiktarafkan kehidupan kita, keluarga, masyarakat dan negara, bila berkerja hidup yang susah akan berubah menjadi senang, bila berkerja dapat menukar basikal kepada motosikal, motosikal kepada kereta, kereta kepada bas, bas kepada lori, lori kepada helikopter, helikopter kepada kapal terbang, kapal terbang kepada kapal angkasa(betul ke ni), namun itulah anggapan mereka-mereka yang termasuk aku juga. Bila berkerja, mungkin juga boleh berkahwin, beristeri dua, beristeri tiga ataupun beristeri empat, dan juga mereka-mereka itu beranggapan bila berkerja macam-macam boleh kita buat.

Di luar sana, ramai manusia seperti aku beranggapan, bila berkerja masalah negara akan selesai, masalah rasuah akan tiada, masalah jenayah akan berkurangan, masalah pembuangan bayi tidak akan timbul, masalah penipuan dalam sektor perniagaan akan tiada, masalah perceraian tidak akan timbul, masalah pencurian pasir secara haram tidak berlaku, masalah kemiskinan tidak berbangkit, masalah perogolan tidak didengari, masalah pembunuhan tidak berlaku, masalah menyorok barang tidak berlaku, masalah kelaparan tidak didengari, masalah pengangguran tidak menghimpit siswazah dan masalah-masalah yang ada tidak timbul.

Dan aku berserta dengan mereka-mereka yang berkerja dan yang berhenti kerja masih dengan masalah-masalah yang ada, yang dahulu dan akan  menghadapi pula masalah yang mendatang.

Bila aku renung diri aku dan mereka-mereka yang berada di utara, selatan, timur dan barat ataupun di kiri, kanan, atas dan bawah ataupun yang papa, miskin, sederhana dan kaya, ataupun yang putih, hitam, coklat dan kuning ataupun pendek, tinggi, gemuk dan kurus ataupun rakyat dan raja dan banyak lagi bentuk mereka-mereka yang tak dapat aku gambarkan, kita sebenarnya telah meninggalkan satu kerja yang sebenarnya. Apa kerja kita sebenarnya?

Jadi, apakah kerja yang kita buat sekarang ini merupakan perkerjaan? seorang doktor, guru, jurutera, penyapu jalan, perdana menteri, raja, kerani, nelayan, peladang, petani, penternak, peniaga dan berapa banyak lagi lah...adakah ini satu kerja?

Jika dirujuk dari Pusat Rujuk Persuratan Melayu perkataan kerja, ia senonim dengan khidmat, perkerjaan, tugas, tanggungjawab, kewajiban, gawai, usaha, urusan dan kegiatan.

Adakah apa yang kita diperolehi sekarang iaitu jawatan yang kita ada merupakan satu kerja? Kerja merupakan kata nama yang merujuk kepada peranan yang dimainkan oleh seseorang untuk menanggung satu kerja yang bukan untuk satu-satu bidang, bangsa, negara, daerah, kawasan, warna kulit, malahan meliputi semua keadaan jenis, warna, rupa, kaya, miskin, bangsa, bidang, negara, daerah, kawasan dan banyak lagi bentuk manusia, bentuk geografi dan pelbagai bahasa.

Jadi, apa yang kita miliki sekarang yang kita anggap sebagai kerja sebenarnya bukan kerja tapi hanyalah keperluan, iaitu jika perlu, kita akan buat, jika tidak, kita tak akan buat, sebab semua yang kita anggap sebagai kerja sebenar tidak dapat dimiliki oleh semua manusia dan hanya sebahagian dan segelintir sahaja yang boleh memilikinya dan hanya meliputi satu-satu bidang sahaja. Dan ia hanya sementara, ada yang setakat 30 tahun, 40 tahun, 50 tahun dan 60 tahun, setelah itu ia akan ditinggalkan. Jadi, ia hanyalah keperluan dan bila perlu kita buat, jika tak perlu kita tak perlu buat. Tapi sebuah kerja, ia satu tanggungjawab yang besar yang berterusan sehingga ke hari dunia ini dihabiskan yang meliputi pelbagai manusia, bidang, negara dan sahsiah serta dapat menghubungi ia dengan alam yang seterusnya iaitu alam akhirat(satu proses peralihan manusia ke alam yang kekal).

Jadi, apakah sebenarnya kerja aku dan mereka-mereka ini? Adakah aku dan mereka-mereka ini datang ke dunia ini hanya untuk berkerja makan gaji, berniaga, berladang, menjadi orang politik, nak jadi raja, nak jadi suami, nak jadi isteri, jadi bapa, jadi ibu dan banyak lagi jadian-jadian yang mengaburkan maksud kita datang ke dunia ini.

Sudahkah kita menjawatani kerja kita? Ada yang kata: "Aku telah berhenti dari kerja makan gaji". tapi masih membuat kerja berniaga...sebenarnya kita masih belum lagi berkerja tapi masih menganggur...menganggur dari kerja yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w.!

10 comments:

  1. Buat aje kerja agama , kerana ia kerja tetap dan berpencen, lepas mati pun dapat ganjarannya

    ReplyDelete
  2. cikgu musa,
    betul tu, hari-hari kena iklan jawatan ni..agar semua manusia dapat kerja ni

    ReplyDelete
  3. 4 bulan setiap tahun, insyaAllah.. untuk belajar kerja sebenar supaya x menganggur..

    ReplyDelete
  4. azharjaafar:
    lepas tu menganggur balik...?

    ReplyDelete
  5. kerja Nabi S.A.W utk umat Nabi S.A.W, tp ramai yg tak buat

    ReplyDelete
  6. ziarah76:
    betul tu, tapi kita korban lagi dan lagi agar Allah pilih ramai lagi yang buat kerja agama ini..

    ReplyDelete
  7. amin ledang;
    waa...satu point yang perlu diamalkan

    ReplyDelete
  8. 6 point sediada pun x amal lagi.. huhuh..

    ReplyDelete
  9. azharjaafar;
    shahih tu, marilah kita sama2 amalkan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...