Wednesday, September 1, 2010

Apabila Umat Ini Tidak Taat Dan Melakukan Kemaksiatan, Maka Akan Wujud Gempa Bumi, Taufan, Ribut, Hujan Batu Dan Lain-lain Bala'

TELAH diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.'anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

  1. Apabila harta rampasan perang dianggap harta sendiri;
  2. Simpanan (harta amanah) dijadikan harta rampasan;
  3. Zakat dianggap sebagai suatu denda;
  4. Maksud mempelajari ilmu agama adalah untuk keduniaan;
  5. Orang lelaki mula mengikut keinginan isterinya;
  6. Orang lelaki mula menderhakai ibunya;
  7. Orang lelaki melayani kawan-kawannya dengan baik tetapi mendurhakai bapanya;
  8. Orang ramai mula bercakap kuat di dalam masjid;
  9. Orang fasiq menjadi kepala pentadbir kepada keluarganya;
  10. Seorang yang lemah, hina menjadi ketua bagi kaum dan masyarakatnya;
  11. Orang ramai menghormati seseorang itu lantaran takut terhadap kerosakan yang akan dilakunya;
  12. Bertambahnya penyanyi-penyanyi wanita dan alat-alat musik dan tarian;
  13. Arak diminum sebanyak-banyaknya dan bebas; dan 
  14. Orang-orang di akhir zaman mencela dan memburuk-burukkan orang-orang di awal zaman. (yakni mencari kesalahan Sahabat-sahabat, Tabi'in dan taba' Tabi'in) 
Maka tunggulah akan kemunculan taufan merah, gempa bumi yang dahsyat, terjadi lubang besar di bumi secara tiba-tiba, penjelmaan yang mendadak terhadap wajah, hujan batu dan salji daripada langit dan lain-lain tanda.

Seumpama tali rantai mutiara putus maka mutiara itupun terus akan jatuh berjatuhan begitulah yang akan berlaku apabila umat ini berkecimpung di dalam kancah maksiat yang disebutkan di atas ini maka tunggulah azab yang akan menimpa satu lepas satu.
(Tirmizi)

Mengenai perkara-perkara mungkar yang disebut sebelum ini, Rasulullah s.a.w. telah memberi amaran kepada umat ini secara terperinci dan juga secara ringkas. Kita sedang menyaksikannya berlaku pada hari ini dan umat ini terpaksa menanggung akibat daripadanya.

(1-2) - Berapa ramai pentadbir kerajaan, pemegang Amanah Masjid dan Madrasah, pengurus-pengurus harta wakaf dan juga wakil-wakil bagi orang kaya dan mewah menjalankan tanggungjawab sebagai orang yang diamanahkan dengan tugas-tugas itu? Mereka telah meghancurkan berjuta-juta wakaf lalu diri sendiri menjadi pemilik wakaf tersebut.
Penyimpan-penyimpan wang derma telah menggunakan wang tersebut mengikut citarasa dan jalan fikiran mereka sendiri lalu menganggap wang tersebut adalah harta mereka sendiri. Amat sedikit daripada hamba-hamba Allah yang soleh dan bertaqwa yang dapat menganggap wang derma ini sebagai wang amanah.

(3) - Pembayaran zakat adalah suatu ibadat. Menunaikannya adalah fardhu. Menjadi tanggungjawab orang kaya menyerahkan wang dan harta tersebut dengan rela hati kepada pihak-pihak yang berhak dan institusi yang terbabit, tetapi sebaliknya mereka hanya beranggapan supaya wakil-wakil daripada institudi tersebut datang ke kedai-kedai dan rumah mereka. Sebaliknya mereka memberi zakat itu sebagai cukai bukan lagi dengan relahati atau sama sekali tidak memberinya.

(4) - Mengenai perkara ini aku telah menulis dengan panjang lebar.

(5, 6 & 7) - Suasana rumahtangga telah rosak. Sepatutnya dia taat kepada ibubapanya. Seseorang itu telah menuruti dan taat kepada isterinya dan bertindak mengikut  nasihat rakan-rakannya. Hati ibubapapun terguris. Bagaimana orang begini dapat mengjangkakan kebahagiaan, kepuasan dan ketenangan fikiran?

(8) - Orang ramai akan melanggar kehormatan rumah-rumah Allah (masjid). Mereka bercakap dengan nada yang kuat mengenai perkara duniawi dan melakukan kerja-kerja yang tidak dibenarkan di dalamnya dan dengan ini mengurangkan syarat-syarat ibadat dan solat. Perkara ini tentulah menarik kutukan para malaikat bukan lagi rahmat sebagaimana yang sepatutnya.

(9 & 10) - Orang-orang fasiq yang tidak tahu mengenai Al-Quran dan Hadis terus-terusan membuat perkara-perkara maksiat. Bentuk zahiriahnya tidak menurut perintah-perintah agama akan menjadi ketua-ketua keluarga, kampung dan bandar. Tidakkah ini telah terjadi pada masa ini. Apabila orang-orang fasiq yang berdosa tidak dapat melakukan kebaikan terhadap dirinya sendiri maka apakah kebaikan yang dapat dilakukannya untuk keluarga dan bandar? Pekerja-pekerja masyarakat tentulah lebih arif mengenai pemimpin dan ketua-ketua yang demikian.

(11) - Apabila orang-orang fasiq menjadi pemimpin, orang ramai memuja dan menghormatinya dan memuji-mujinya dengan pangkat dan nama. Ini adalah kerana semata-mata untuk menjauhkan kejahatan dan perbuatan durjananya yang mungkin memberi laporan buruk kepada kerajaan pada suatu hari nanti. Ataupun jika dia terbabit di dalam kes-kes mahkamah, dia akan menjalankan pengaruhnya untuk menekan orang itu.

(12 & 13) - Nyanyian, tarian parti-parti makan dianjurkan. Tayangan gambar, TV, teatre dan lain-lainnya menjadi suatu yang lumrah.

(14) - Allamah Tabari menulis bahawa umat Islam yang akhir akan mencari kesalahan dan menghina umat-umat Islam sebelumnya sehinggakan menghina para sahabat Rasulullah s.a.w. yang terdiri daripada puak Muhajirin dan Ansar. Allah Ta'ala berfirman di dalam Al-Quran:
"Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepada Allah."
(Surah Taubah : 100)

Mengenai Bai'atur-Ridhwan (sumpah setia) yang dilakukan oleh para Sahabat r.'anhu pada masa Perjanjian Hudaibiyah pada tahun 6 Hijrah, Allah berfirman di dalam Al-Quran:
"Sesungguhnya Allah telah redha ke atas orang-orang yang beriman tatkala mereka mengambil sumpah setia terhadapmu di bawah pohon."
(Surah Fath : 18)

Maka tidaklah dibenarkan kita memperkatakan sesuatu yang buruk mengenai Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. yang telah mengorbankan harta, anak isteri mereka malahan nyawa mereka sendiri untuk menolong Rasulullah s.a.w. dalam usaha menyampaikan perutusannya dengan segala bentuk usaha dan tenaga yang tidak kira banyaknya bagi membenteras kekuatan musyrikin. Dengan berkat usaha dan tenaga mereka, Islam ini telah sampai kepada kita.
(Mirqat - Syarah terhadap Misykat, Jilid 10, ms. 170)

Mengenai para Sahabat ini satu riwayat yang disampaikan oleh Abu Sa'id Al Khudri menyatakan:
"Jangan memburuk-burukkan Sahabat-sahabatku dan jangan kutuki mereka. Jikalau mana-mana salah seorang daripada kamu membelanjakan emas menyamai gunung Uhud sedangkan seorang Sahabatku hanya membelanjakan satu "mud" atau separuh "mud" (satu sukatan pada masa itu) daripada barli, maka tidaklah kamu dapat mengatasi daripada segi pembalasan."
(Bukhari: Jilid 1, Ms. 518)

Menurut nota kecil (nota 9) telah tercatat di dalam Lam'at dan juga syarah Muslim oleh Imam Nawawi bahawa adalah haram hukumnya menghina dan mengutuk para Sahabat dan ini termasuk salah satu dosa-dosa besar. Mengikut kata putus daripada Imam mazhab Hanafi dan Syafie bagi sesiapa yang mengutuk dan menghina para Sahabat mereka mesti dihukum. Sebahagian daripada ulamak Maliki menyatakan orang yang demikian layak menerima hukuman bunuh.

Telah termaktub di dalam kitab Asybah bahawa Taubat daripada orang-orang kafir akan diterima, tetapi jikalau dia menghina Nabi atau Saiyidina Abu Bakar Siddiq dan Saiyidina Umar Faruq atau mana-mana di antara kedua-duanya, maka taubat tidak diterima.
(Jilid 1, Ms. 518)

Allamah Tabari mengatakan bahawa para Sahabat telah memberikan pengorbanan mereka pada masa di mana pengorbanan sangat-sangat diperlukan. Selepas tiu kepicikan itu telah berlalu, maka mereka akan menerima ganjaran yang besar.

Qadi Iyadh r.'alaihi menulis bahawa apa sahaja yang dibelanjakan oleh para Sahabat, itu adalah semata-mata untuk menolong Rasulullah s.a.w. dan pengikut-pengikutnya. Kemudian orang-orang lain selepas mereka juga akan menolong sedangkan Rasulullah s.a.w. tidak ada lagi di kalangan mereka. Begitulah juga dengan jihad para Sahabat dan lain-lain ibadat mereka.
(Umdatul Qari - Syarah Bukhari, Jilid 16, Ms. 118)

Jadi bagi orang-orang yang mengkritik para Sahabat sebenarnya merosakkan iman mereka sendiri. Semoga Allah melindungi kita. Amin.

Apabila umat ini terlibat di dalam 14 perbuatan ini, maka tidak ada iman dan agama yang tinggal di kalangan mereka...maka turunlah azab yang amat pedih di dalam berbagai-bagai bentuk berlanjutan berlakunya sebagaimana yang kita persaksikan dewasa ini. Akan terjadi ribut Cyclon, ribut taufan, cuaca yang amat panas, sejuk yang amat sejuk, hujan batu, jerebu, kemarau tatkala hujan dikehendaki untuk tanaman dan hujan lebat tatkala tanaman sedia untuk dituai. Kadangkala hujan terus-menerus sehingga tidak ada pertumbuhan.

Dengan sebab itulah Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa:
"Hujan yang sedikit bukanlah hanya penyebab kepada kekurangan makanan, kadangkala hujan terus-menerus pun menjadi penyebabnya sehingga tidak ada yang tumbuh dan masak."
(Hadis)

Gempa bumi akan terjadi akibat daripada kemurkaan Allah. Muka manusia akan bertukar dan menjelma sebagai binatang (babi, anjing, kera dan sebagainya). Atau hati manusia akan berubah menjadi fitrah babi dan kera. Akibatnya manusia akan hanya melayan nafsu kebinatangannya tanpa segan dan silu lagi sebagaimana yang kita perhatikan pada zaman ini. Sifat-sifat tidak bermalu dan hilang maruah diri telah menjadi perkara biasa sahaja. Sifat kasih terhadap orang-orang muda (kanak-kanak) dan hormat terhadap yang tua telah sampai ke hujungnya. ini adalah lantaran kemaksiatan yang telah ternyata berlakunya seperti yang disebutkan tadi.

Bab 51 - Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat.
Terjemahan - Abdul Aziz Abdul Hamid.




1 comment:

  1. akibat tangan-tangan manusia

    http://ziarah76.blogspot.com/2009/08/selesaikan-masalah-dgn-perantaraan-amal.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...