Wednesday, September 15, 2010

Palestin: Aku, Dia, Kita, Mereka Cuma Memandang...

Demontrasi di Kampung Baru, Kuala Lumpur protes atas kekejaman Rejim
Israel, adakah dapat meleraikan kekusutan yang semakin rumit.

SEKARANG ini masih hangat cerita tentang kebiadapan Isarel membunuh 19 orang aktivis pro-Palestin dan menawan 70 orang lagi aktivis yang berlaku berbulan lepas. Sejak dulu lagi, ketegangan yang berlaku antara Israel dan penduduk Arab Palestin masih tak terselesai dengan noktahnya.

Jika kita kaji sejarah kota Palestin, terdapat di dalamnya sebuah kota lama yang dinamakan Baitulmuqaddis atau Baitulmaqdis ataupun Jerusalem yang berperanan penting bagi agama Islam, Kristian dan Yahudi. Ia merupakan kota yang paling suci bagi agama Kristian dan Yahudi dan tempat ketiga paling suci dalam Islam. Ia merupakan kota yang kaya dengan tamadun dan budaya. Kota ini terbahagi kepada empat kawasan: Islam, Kristian, Yahudi dan Armenia.

Perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1949 di antara Israel dan Jordan menyebabkan ia terbahagi kepada dua iaitu Baitulmuqaddis Barat milik Israel dan Baitulmuqaddis Timur menjadi milik Jordan. Sejak kemenangan Israel pada perang tahun 1967, Israel menguasai keseluruhan kota tersebut dan menuntut hak kedaulatan undang-undang terhadap Baitulmuqaddis dan menjadikan ia sebagai ibu Negara namun tidak diikhtiraf oleh masyarakat dunia.

Kronologi tentang penaklukan Kerajaan Islam di Baitulmuqaddis merupakan kaedah –kaedah yang ingin  aku ketengahkan, bagi aku ia penting kerana di situ kita dapat lihat bagaimana ciri-ciri orang yang dapat memegang kota lama itu dengan tanpa sangsi 

Penaklukan Nabi Daud a.s. ke atas Baitulmuqaddis telah menjadikan kota itu sebagai ibu kota dan berkembang sebagai pusat pemerintahan. Ia disambung oleh pemerintahan Nabi Sulaiman a.s. Selepas itu, kota tersebut ditawan oleh empayar Rom. Sehinggalah ditakluk balik pada tahun 638 masihi oleh Saidina Umar  Al Khattab r.a., penaklukan ke atas kota ini dilakukan oleh Saidina Umar Al Khattab r.a. bersama dengan khadamnya dengan kunci kota tersebut diserah kepada beliau. Jika kita baca sejarah penaklukan Baitulmuqaddis oleh Umar dari buku-buku yang ada sekarang tidak menceritakan dengan jelas bagaimana cara dan ketakutan penduduk Baitulmuqadis terhadap Saidina Umar sehinggakan kunci kota diserahkan kepada Saidina Umar tanpa pertumpahan darah berlaku.

Sekarang ini kita lihat pertumpahan darah yang dahsyat telah berlaku terhadap orang Palestin yang mempertahankan tanahair  mereka dari diceroboh oleh pihak Israel. Persoalannya, masih lagi belum dimiliki kota itu oleh penduduk Palestin dan seluruh dunia mencanang akan kekejaman Israel dan meminta mereka untuk tidak menduduki tanahair orang Palestin dengan tanpa diendahkan langsung oleh rejim Israel. Malah ada yang memboikot barangan Israel bagi mendesak mereka untuk keluar dari Palestin tapi hanyalah mimpi dan igauan.

Bukan kita menidakkan tindakan yang dibuat oleh segolongan mereka-mereka terhadap kekejaman Israel ke atas penduduk Palestin, namun adakah dengan cara yang dibuat sekarang memberi kesan yag signifikan terhadap keangkuhan Rejim Israel. Mungkin apa yang dibuat antara kita yang perihatin terhadap Palestin memberi impak yang yang kecil bagi mengugahkan bentang Rejim Israel.

Cuma aku nak memalingkan pemikiran antara kita sejenak atas pemilikan negara Palestin, iaitu kaedah-kaedah yang digunakan oleh orang-orang terdahulu untuk menangani keangkuhan rejim Israel. Keangkuhan rejim Israel akan tersedak hanya pejuang-pejuang yang ada sekarang dibayangi oleh kaedah-kaedah yang digunapakai oleh orang-orang terdahulu.

Kita hargai apa yang dibuat mereka-mereka setakat ini dengan demontrasi, bantuan kemanusiaan, pemboikotan dan menumpah darah atas pembebasan Palestin dari cengkaman rejim Israel. Cuma kelajuan atas pemilikan Palestin agak perlahan dan tersekat-sekat.

Jika kita kaji ke atas orang-orang terdahulu yang menakluki kota suci ini, kebanyakan mereka-mereka ini merupakan orang-orang yang dekat di sisi  Allah s.w.t. sehinggakan penaklukan kota suci ini begitu mudah bagi mereka tanpa rasa ketakutan menyelubungi diri mereka. Bagi mereka, perjuangan yang dibuat berasaskan hanya kerana Allah s.w.t., jika mereka gugur dalam perjuangan mereka akan syahid dan kalau tak pun mereka akan mengecapi kemenangan atas nama agama tanpa meminta apa-apa habuan dunia. Dua-dua mereka perolehi dan mereka lebih gemar untuk syahid dalam perjuangan dalam menegakkan agama Allah s.w.t.

Adakah adanya nilai-nilai sebegini  dalam sanubari pejuang-pejuang untuk menegakkan agama Allah s.w.t. ataupun hanya menginginkan sanjungan manusia, pangkat dan habuan dari manusia agar terpahat di bibir manusia memperkatakan perjuangan mereka?

Mungkin ada sebilangan pejuang-pejuang yang berniat untuk menegakkan agama Allah s.w.t. namun berapakah bilangan mereka? Jadi, perkara inilah yang hendak diwar-warkan dikalangan kita yang cintakan agama Allah dan niat semata-mata untuk Allah s.w.t. dalam membantu saudara seagama kita.

Dan kini, aku dan kita semua masih hanya memandang dan mendengar cerita saudara-saudara sekalimah yang dihapuskan tanpa rasa bersalah dan hiba di hati kita.

3 comments:

  1. Masyaallah, benar nukilan Ismadi, kualiti dan sifat-sifat mereka terdahulu yang diredhai Allah yang dapat membawa kemuliaan kembali pada diri umat Islam.

    Hidup ini penuh ujian dan ujiannya berbeza-beza disetiap tempat. Kita, bersyukur kerana tidak diuji dengan ujian yang berat, lantas dari itu, wajar sentiasa bersimpati atas penderitaan insan lain disamping mendoakan mereka.

    ReplyDelete
  2. zarch;
    sama-samalah kita berdoa untuk umat.

    ReplyDelete
  3. ada dengar karkuzari mengatakan usaha dakwah bertambah kuat di Palestin.
    kita doa sama-sama utk umat

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...