Sunday, December 12, 2010

Makna Fitnah

PERKATAAN ini telah digunakan di dalam kitab-kitab di banyak tempat. Orang ramai juga selalu menggunakannya. Dan ia menjadi lebih dikenali apabila Rasulullah s.a.w. juga menggunakannya.

Makna "Fitnah" sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Raghib ialah "meleburkan emas";

Makna yang kedua ialah "ujian"; dan

Makna yang ketiganya ialah "perkara-perkara yang tidak diingini yang akan menimpa ke atas seseorang".

Jikalau ini adalah daripada Allah, maka ada hikmah di sebaliknya, misalnya satu kecelakaan, huru-hara, sakit, satu keadaan kesempitan hidup yang luar biasa, atau melakukan sesuatu keengkaran terhadap Allah.
(Fathul Bari, Jilid 16, ms 108)

Menurut makna yang pertama dan kedua jikalau perkara ini terjadi kepada seseorang lalu dia menyelamatkan dirinya menerusi cara syari'ah, agama dan hujjah maka imannya akan dibersihkan dan diperkuatkan sepertimana emas itu dilebur dan disisihkan daripada segala macam logam apabila diletakkan ke atas api. Allah Ta'ala menyucikannya melalui ujian-ujian yang diletakkan ke atasnya.

Menurut pengertian dan makna yang ketiga jikalau apa-apa sahaja kesusahan, bencana, kemiskinan atau sakit itu datang daripada Allah dan orang yang ditimpai dengan perkara-perkara ini tidak sabar dan bersyukur maka dia telah menafikan dirinya daripada kurniaan Allah. Maka tugas fitnah itu adalah seperti satu bekas yang terletak di atas dapur yang menyala yang daripadanya keluarlah kemerlapan-kemerlapan emas setelah logam asing di dalamnya telah terbakar habis.

Seorang itu akan terlucut imannya jikalau dia tidak dapat sabar menanggung kesusahan-kesusahan ini dengan menyatakan syukur dan redha terhadap ketentuan Allah. Tetapi jikalau dia dapat dengan sabar menanggungnya, Allah akan suka kepadanya lalu mengurniakannya dengan ganjaran dan kemuliaan. Pintu-pintu rahmat akan terbuka untuknya.

Maka perlulah sangat seorang itu berusaha menghapuskan fitnah tersebut untuk menyelamatkan dirinya daripada azab Allah dan menerima curahan Rahmat Ilahi. Marilah kita mengabdikan diri kita untuk beribadat kepada Allah agar iman menjadi teguh.

Bersambung...

Meniti Debaran Zaman, Bab 54, - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

1 comment:

  1. Masyaallah, suatu huraian yang begitu baik dan jelas, jazakumullah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...