Friday, February 25, 2011

Bila Aku Menginap Di Hotel

KERAPKALI juga aku menginap di hotel-hotel, samada yang berbintang sehingga yang tak berbintang, atas urusan rasmi atau tak rasmi. Tapi, perasan tak, bila berada di bilik hotel? Bukan kerana kemewahan yang ada dalam bilik yang berbintang atau hapaknya dalam bilik tak berbintang. Cuma perhatikan bila masuk ke dalam bilik hotel, ada tak ciri-ciri Islam ataupun berkonsepkan tentang Islam.

Contohnya dalam bilik air, yang kita nampak hanya mangkuk tandas. Macamana rupa mangkuk tandas tu, mangkuk cangkung atau mangkuk duduk? Kebiasaannya mangkuk duduk. Cuba perhatikan juga, ada tak kepala paip untuk membersih selepas kencing dan buang air besar? Jarang-jarang ada, kalau adapun baru dibuat atau disediakan gayung untuk membersih(itupun kena telefon operator dulu nak minta gayung).

Cuba perhatikan katil juga, adakah kedudukan katil tersebut menyebabkan kaki kita melunjurkan ke arah kiblat? Begitu juga dengan kedudukan mangkuk tandas tadi, adakah ia mengadap atau membelakangkan ke arah kiblat? Dan cuba perhatikan adakah arah penunjuk kiblat tu betul-betul menunjukkan ke arah kiblat yang sebenarnya?

Cuma aku nak beritahu sahaja, adakah pengamalan Islam dari sudut pemakaian terhadap muamalat seperti di hotel ada diketengahkan agar umumiat tentang pemakaian Islam dijadikan faktor untuk pembinaan hotel-hotel di Malaysia ini. Sebab ciri-ciri Islam ini perlu dikembangbiakkan di pemikiran arkitek-arkitek di Malaysia agar ia menjadi panduan untuk pembinaan bangunan dan dekorasi dalam bilik hotel juga.

Jadi, kedatangan kita ke hotel-hotel bukan sahaja untuk kita tinggal semata-mata tapi boleh untuk memberi nilai-nilai sentuhan Islam yang kukuh dari sudut pengamalan dan kesantunan terhadap pengamalan Islam walaupun di mana kita berada.

Paling kurangpun pengamalan Islam dapat dijenamakan secara langsung ataupun tak langsung dalam kita bermuamalat. Tapi bolehkah ia berlaku jika si pembina bangunan tidak memaksikan kecerdikannya membuat bangunan dan dekorasi bilik dengan kaedah Islam sebagai tuntunannya?

Itu baru merupakan fizikal yang perlu untuk kita amati tentang penghayatan Islam dalam kehidupan kita, bagaimana lagi tentang penyediaan makanan di hotel-hotel? Adakah mengikut syarak? Bagaimana dengan tukang masaknya, Islam atau tak Islam? Bekalan makanannya diambil dari pembekal mana, adakah pembekal Islam atau tak Islam, pembuat bekalan makanan itu adakah orang Islam yang buat atau tak Islam? Ditambah lagi dari segi penyediaan makanan, terutamanya proses-proses dari mula makanan itu disediakan, contohnya ikan, adakah dibuang perutnya, dibersihkan dengan air yang mengalir dan banyak lagi.

Jadi, kita orang Islam wajib untuk menceburkan diri dalam bidang ini agar kehalalan dan ciri-ciri Islam dijadikan landasan dan panduan untuk kita menegakkan muamalat dalam kehidupan seharian kita.

2 comments:

  1. Kebanyakan hotel bukan milik orang Islam.

    ReplyDelete
  2. hotel bukan milik orang Islam dalam masyarakat yang majoriti Islam

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...