Sunday, July 31, 2011

Singgah Sebentar Di Sibu

BARU semalam(29/7/2011) aku sampai di Sibu, Sarawak, aku rasa dah hampir setahun aku tak menjejak kaki aku di bandar yang ramai penduduk cina ini. Perjalanan aku dari KL ke Sibu dua jam menggunakan FireFly dengan tambang pergi/balik RM186.90.

Aku ke sini nak melawat ibu dan ayah sebab tahun ini aku tak beraya di Sibu, Insya-Allah akan beraya di Limbang. Dan juga aku nak berpuasa dengan ibu dan ayah aku di sini.

Aku lihat di sini semakin maju dengan pelbagai pembangunan tapi paling ketara tempat membeli belah semakin banyak wujud. Mungkin juga orang di sini dah semakin berkeinginan untuk berbelanja ataupun permintaan kuasa membeli semakin tinggi ataupun juga kepadatan penduduk yang semakin bertambah serta golongan menengah yang dah semakin berpendapatan.

Aku mungkin tak kisah dengan kewujudan ini semua tapi peruncit-peruncit kecil akan terasa akan kewujudan tempat membeli belah yang besar ini. Ini kerana saingan akan berlaku, bila persaingan berlaku pasti ada peniaga yang maju atau gulung tikar. Tapi bagi aku dan lain-lain pengguna ia suatu yang positif kerana pelanggan atau pengguna akan meraih harga yang murah, banyak pilihan dan berpatutan.

Kalau tiada persaingan sebegini antara peniaga-peniaga, mungkin ramai yang tak merasai naik kapal terbang atau merasai apa yang dirasai oleh golongan yang tertentu sahaja. Dan semua perkara akan menjadi umumi apabila persaingan yang berlaku terhadap semua atas semua perkara.

Aku di Sibu hanya 5 hari sahaja mungkin boleh untuk aku menjamakkan solah aku nanti. Dan ibu dan ayah di sini dah semakin berumur. Ayahaku selalu sakit dan perlu penjagaan yang rapi dan perlu banyak berehat bagi aku. Tapi ayah aku jenis yang suka berkerja dan bergerak.

Aku dah terfikir juga nak bawa mereka ke Limbang sebulan dua untuk merehatkan diri agar bagi pendapat aku bila ayah aku berada di luar tempatnya pasti ayahku akan berehat dari membuat kerja. Tapi tak pastilah juga sebab di rumah aku dan sekitarnya perlu untuk "dikemaskinikan" atas peninggalan aku sejak tiga tahun yang lalu.

Yang pasti bila aku balik sini, kawan-kawan aku dulu jarang dan tak pernah aku jumpai lagi. Mungkin mereka sibuk dengan keluarga dan keperluan semasa. Dan selama aku di sini, biasanya aku akan berjumpa dengan orang seperti aku iaitu orang berjanggut. Dan sering juga aku bila aku balik, aku akan bercerita tentang agama dengan ayah aku sebab dulu ayah aku tak suka bila aku ikut keluar bertabligh tetapi sekarang ayah aku dah sokong orang tabligh.... mengapa ya?

2 comments:

  1. WOW!awk dari sibu ke kl. nnt,sy bakal belajar di sibu. sedih meninggalkan rumah di kl. :(

    ReplyDelete
  2. my life story,
    saya berasal dari sibu dan bekerja di kl dan sekarang saya berada di limbang sarawak...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...