Tuesday, August 23, 2011

Khazanah Emas Dan Perak Akan Keluar Berhampiran Sungai Dajlah. Janganlah Cuba Untuk Mengambilnya

DIRIWAYATKAN daripada Abu Hurairah r. 'anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sungai Dajlah akan mengeluarkan khazanah emas. Mereka yang hadir di sana janganlah ambil apa-apa pun daripadanya."
(Bukhari)

Di dalam Hadis yang lain disebut bahawa : "Bumi akan memaksa keluar(memuntahkan) kandungannya yang berharga - emas dan perak seumpama tiang yang tinggi. Melihat akan ini masing-masing berkata sendirian, "Lantaran inilah maka tanganku telah dikerat." Janganlah ambil sesuatu apapun daripadanya."
(Muslim)

Abu Hurairah r. 'anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Kiamat tidak akan terjadi selagi Dajlah(sungai) tidak memuntahkan emas yang terkandung di dalamnya setinggi gunung. Untuk memperolehi emas tersebut orang ramai akan bertengkar, bergaduh dan membunuh satu sama lain maka 99 daripada 100 orang akan mati di sana. (Walaupun mengetahui akan Hadis ini) orang ramai masih terpikat dan tergoda untuk mengautnya lalu berkata, "Moga-moga kita akan hidup sehinggalah masa tersebut."
(Muslim)

Ini adalah sabdaan Rasulullah s.a.w. dan ia akan menjadi kenyataan pada suatu masa nanti. Maka orang yang hidup pada masa itu hendaklah menjauhi daripadanya kerana tidak ada keberkatan di dalamnya. 99 peratus manusia akan menempah maut, tinggal hanya satu peratus sahaja yang hidup.

Tanda ini akan muncul menjelang Kiamat.


Bab 64, Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...