Thursday, October 27, 2011

Keadaan Dunia Pada Zaman Imam Mahdi

RASULULLAH S.A.W. telah bersabda : "Sesuatu malapetaka besar akan menimpa umat ini yang mana manusia tidak dapat lagi mencari perlindungan daripada kezaliman. Pada masa tersebut Allah akan menzahirkan seorang daripada keluarga dan keturunanku yang akan memenuhi dunia ini dengan keadilan sebagaimana dunia ini sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman. Sebelum zamannya tidak terdapat apa-apa tanda adanya keadilan dan persamaan. Kezaliman akan berlaku di merata-rata tempat tetapi selepas kedatangannya bumi akan menikmati semula keadilan."

Selanjutnya Baginda bersabda : "Penghuni-penghuni langit dan penghuni-penghuni bumi akan gembira dengan keadilannya. Hasil daripada keadilan dan rahmat pada zaman itu ialah langit yang tidak menurunkan setitik hujanpun akhirnya menurunkan hujan. Bumi akan dipenuhi dengan buah-buahan, bunga-bungaan, tanaman untuk makanan serta sayur-sayuran yang melimpah-ruah. Penghasilan adalah tinggi dan harga menjadi begitu murah. Orang-orang yang hidup mengharapkan saudara-mara mereka telah mati, hidup untuk menyaksikan dan  menikmati zaman yang aman dan berbahagia itu."
(Misykat)

Harta begitu banyak semasa Imam Mahdi sehingga bila seorang meminta wang daripadanya, dia akan memenuhi bekas orang tersebut dengan tangannya yang penuh dengan wang beberapa kali lalu dibawanya pergi dengan mudah.
(Tirmizi)

Telah diriwayatkan di dalam Hadis Abu daud bahawa Imam Mahdi akan menuruti Sunnah Nabi s.a.w. dan pada zamannya hanyalah Islam yang wujud di seluruh dunia. Imam Mahdi akan memerintah dunia selama 7 tahun dan wafat dan solat jenazah dilakukan oleh orang-orang Islam ke atasnya.

Bab 71, Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mfti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...