Wednesday, March 10, 2010

Nasi Ayam Penyet..nyaman gilak..

Mungkin tuan-tuan belum lagi merasa masakan Nasi Ayam Penyet ini, "nyaman gilak". Itulah ucapan yang dapat untuk menggambarkan kesedapan makanan tersebut. Nasi Ayam Penyet ini, nak kata sedap, sedap juga..cuma kesedapan itu lebih sedap lagi bila keadaan kita tengah lapar. Kalau dibagi roti kering pun sedap juga...jadi mana yang sedap sebenarnya..jenis makanan atau keadaan kita tengah lapar? Sumber kesedapan ini orang sainstis cakap dari lidah kita..kata mereka di lidah ini ada deria untuk menyatakan bahawa makanan itu manis, pahit, masam, payau, masin dan pelbagai lagi perisa-perisa yang tidak dapat untuk digambarkan secara fizikal. Apabila rasa manis...jadi sedaplah makanan itu..jika pahit ..tak sedaplah...jadi macamana kita nak katakan sesuatu itu sedap, sebab banyak tafsiran sedap dalam citarasa manusia ini.

   Kalau nak cerita tentang perkataan sedap ini, aku syorkan tuan-tuan/puan-puan/cik-cik berpuasalah..pasti jawapan akan menjelma setelah nak berbuka puasa nanti. Di situlah kita akan rasa bahawa kesedapan bukannya atas faktor cara membuat makanan tersebut, jenis makanan tersebut ataupun rempah-rempah, adunan dan cara penyediaan makanan tersebut. Di syurga, Allah akan sediakan makanan yang mempunyai 70 rasa kesedapan (lu fikirlah sendiri) bila dimakan, makin dimakan makin sedap (apakah ini makanan atau nikmat dari Allah di syurga). Makanan yang kita makan ia tak menjadi najis seperti di dunia ini, tapi menjadi wangian yang keluar melalui roma-roma halus dalam badan kita.

     Mungkin pengertian tentang sedap yang aku gambarkan tadi hanya sebahagian kecil yang aku fahami, mungkin lebih banyak lagi pengertian sedap ini jika dihalusi dengan pemikiran yang kritis. Tapi tak apa, jika kita letak perkataan sedap ini untuk orang yang sakit, pasti tiada kesedapan yang menghinggapi dirinya. Bagi orang sakit tiada apa yang harus dirasai tentang makna kesedapan dalam hidup, yang dirasinya hanyalah derita...nak makan makanan yang dihidangi tak dapat nak berkongsi rasa sedap kerana ...orang sakit kencing manis tak dapat nak makan yang manis-manis, sakit jantung tak boleh makanan yang berlemak dan banyak lagi penyakit yang ada di dunia ini...berkaitan dengan pantang larang nak makan...sebab dari sedaplah bermulanya penyakit mula nak menghuni ataupun nak bina rumahnya di jasad kita. Nabi s.a.w. pernah bersabda, bahawa penyakit bermula dari perut kita ini, maknanya makanan yang kita makan membawa penyakit jika tidak dikawal. Sebab itulah, nabi s.a.w. bersabda tentang bab adab makan iaitu berhenti sebelum kenyang dan makan bila lapar. Boleh ke ni...bidaah yang terdapat dalam umat ini tentang makanan ialah apabila sajian makanan yang lebih dari satu, maksudnya makanan yang pelbagai jenis, dimana pada zaman nabi s.a.w., biasanya baginda hanya makan 1 lauk sahaja tapi kita bantai sampai 5-6 lauk, macamana ya..

     Berbalik dengan Nasi Ayam Penyet tadi tu, harganya RM 6.50, mahal lah juak..dalam Nasi Ayam Penyet itu ada sambal cecah, timun 3-4 hiris, daun pegaga dan kobis. Ada yang dah advange, ditukar dengan nasi ikan bawal dan ikan keli penyet...nyaman juak...malam semalam dengan kawan rasa lah Nasi Ikan Bawal Penyet..macam-macam manusia ni..nama makanan yang berbeza-beza akhirnya jadi najis juga.

     Jadi fikirkan lah, makanan mana yang hendak kita rasakan, samada makanan di dunia atau di syurga nanti, tapi bukan bermaksud aku suruh korang tak payah makan makanan kat dunia ni, makanpun perintah Allah tapi kena berpadalah...ikut sunnahlah makan, baru ada keberkatan dalam hidup..kenalah belajar adab makan lepas ini..

4 comments:

  1. Masyaallah baik nukilan tuan ni. Jazakallah for sharing.

    ReplyDelete
  2. tenguk gambar pun dan sedap. rm6.50 ok tu, sek 17 shah alam rm10 klcc rm9.90

    ReplyDelete
  3. karanglaut,
    datanglah ke sarawak, kalau nak rasa ayam penyet sarawak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...