Saturday, July 10, 2010

Nama Islam Dan Pembacaan Al-Quran Akan Terus Wujud Namun Hakikat Sebenarnya Akan Hilang, Masjid-masjid Dihiasi Cantik Tetapi Kosong Dengan Hidayat Dan Ulamak Pada Zaman Tersebut Terdiri Daripada Ulamak Suk(Jahat)

DIRIWAYATKAN daripada Saiyidina Ali r.’anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Akan tiba masanya ke atas manusia bahawa Islam akan hanya wujud pada namanya sahaja dan Al-Quran hanya tulisan dan pembinaan masjid-masjid(simennya, konkrit, kerja-kerjanya, menara, permaidani dan warna-warna) sebagaimana yang sedang dibuat pada hari ini dengan sempurna buatannya, tetapi mengenai hidayah maka jauh kosong sama sekali.
Usaha penyampaian(tabligh), menyampaikan berita baik(waiz) dan zikrullah idak wujud lagi. Ulamak pada zaman tersebut terdiri daripada ulamak jahat – manusia paling buruk sekali dipermukaan bumi. Kerosakan dan tipudaya akan muncul daripada mereka. Merekalah perancang mula kepada kerosakan dan maksiat, tetapi merekalah yang akan mangsa kepada kerosakan yang mereka lakukan.”
(Baihaqi)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r. ‘anhu bahawa manusia akan keluar daripada lingkungan iman sebagaimana satu kumpulan(kaum) demi satu kumpulan memasukinya.
(Mustadrak Hakim)

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r. ‘anhu bahawa mu’azzin akan melaungkan azan dan orang-orang akan melakukan solat berjemaah tetapi tidak seorangpun yang benar-benar beriman di kalangan mereka.
(Tibrani)

Semangat Islam dan iman terangkum dengan cara memperkuatkan hubungan seseorang itu dengan Allah, Khaliqnya dan juga melaksanakan hak-hak makhluk-Nya. Tetapi berikutan dengan masa hampirnya Kiamat, perintah-perintah agama dan asas Islam seperti solat, puasa, zakat dan haji masih tetap ada tetapi hanya pada namanya sahaja. Hakikatnya sudah terkeluar dan manusia akan hanya mementingkan jasad dan gerakan lahirnya sahaja sebagai agama – kita sedang melihatnya sekrang ini.

Pembacaan Al-Quran dengan tajwid dan lagu masih ada tetapi kehendak Al-Quran seperti taqwa, kesabaran, melakukan kerja-kerja baik dan mencegah perkara-perkara yang tidak baik akan ditinggalkan. Masjid-masjid akan dihiasi dengan bunga-bungaan, hiasan tatal, permaidani berbagai warna, marmar yang berbagai warna namun masjid-masjid ini akan sunyi dan sepi daripada pengajaran agama, ta’alim, khutbah, zikrullah dan pengamalan sunnah yakni amalan yang ada hubungkaitnya dengan masjid.

Ini adalah kerana para mu’azin dan imam akan jauh daripada petunjuk agama. Mereka akan meninggalkan kewajipan dan tugasan mereka. Kerja mereka hanyalah memuji dan membodek pengerusi atau mutawali dan pemegang-pemegang amanah masjid. Sepatutnya mereka menuruti Al-Quran dan Hadis, tetapi lantaran menjaga rezeki dan pendapatan mereka, mereka membuat kerja-kerja yang diperintah oleh pemegang amanah. Mereka hanya melihat akan sesuatu yang disukai oleh pemegang amanah ini lalu, memberikan hanya syor-syor yang mengdatangkan kegembiraan kepadanya.

Pengerusi dan pemegang-pemegang amanah masjid ini hanya akan menyuburkan persahabatan dikalangan mereka dan juga orang-orang duniawi lalu dengan ini memusnahkan iman dan agama mereka. Adalah diriwayatkan di dalam Hadis bahawa ulamak akan pergi menemui pemerintah-pemerintah. Apabila mereka ditanya mengenainya, lantas dijawab oleh mereka: “Kami menemui mereka untuk mengambil wang, yang demikian itu kami menyelamatkan iman dan agama kami.”

Tetapi Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa dengan pergi ke pokok yang berduri maka seorang itu akan dicangkuk duri(bukan bunganya). Begitulah juga dengan pergi kepada orang-orang mewah, tidaklah seseorang itu memperolehi apa-apa melainkan dosa.
(Ibn Majah)

Ulamak yang dijangka menjadi penyuluh hidayah akan terjerumus menjadi ulamak suk, terhina dan tidak lagi mengira akan Hari Akhirat. Mereka menjalankan skim yang menghina satu dengan yang lain. Tetapi mereka sendirilah yang akan menanggung segala akibatnya kerana tipudaya mereka akan terbongkar. Berapa lama mereka akan dapat membiarkan manusia berada di dalam kegelapan?

Lambat laun kemaksiatan dan kejahatan mereka akan terserlah lalu terhinalah mereka dan masyarakat akan merendah-rendahkan mereka. Mereka terpaksalah menanggung segala akibat daripada kemakaran dan kerosakan mereka. Semoga Allah melindungi kita.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa:
“Akan dating suatu masa apabila ulamak akan menjadi sebab terjadinya kerosakan. Orang-orang ‘alim akan menimbulkan huru-hara. Masjid dan pembacaan Al-Quran akan meningkat cepat dan meluas tetapi tidak seorang ‘alim pun yang diperolehi.”
(Abu Nuaim)

Di dalam hadis yang lain dikatakan bahawa:
“Orang akan duduk di dalam masjid akan terus bercakap mengenai hal duniawi, maka janganlah duduk dekat dengan mereka kerana Allah Ta’ala tidak berkehendakkan orang yang sedemikian.”
(Syu’bul Iman)

Apabila hilang hakikatnya, maka kepentingan masjid, azan dan solat juga akan terlenyap. Para muezzin, imam dan ahli-ahli yang bersolat akan menyibukkan diri mereka dengan percakapan-percakapan dunia menjadikan masjid itu seumpama rumah-rumah mereka. Kita telah dinasihatkan agar menjauhi orang-orang yang sedemikian. Bayangan-bayangan daripada sabdaan Rasulullah s.a.w. ini akan bertambah menjadi kenyataan dan sebenarnyalah telah bertambah-tambah dari hari ke sehari.

(Bersambung...)
Bab 47, Meniti Debaran Zaman – Sheikhulhadis  Mufti Ahmed Ebrahim Bemat.
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid.

2 comments:

  1. Asalam, semoga Allah memberi kita semua hidayat. Ya Allah, lindungilah kami semua dari menjadi perancang mahupun mangsa kepada kerosakkan dan maksiat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...