Thursday, August 19, 2010

Meluruskan Tulang Rusuk Dengan Kasih Sayang

DALAM seminggu ini, aku rasa Kuala Lumpur sering disirami hujan, terutamanya sebelah petang dan kadang-kadang hujan akan datang pada waktu malam. Tengahari juga sering diserami hujan. Aku rasa pada bulan Ramadhan ini, jka hujan turun amat baik sekali. Puasa dalam keadaan yang selesa tanpa mujahadah kerana kelembaban yang dialami.

Cuma mujahadah mata sahaja yang sering aku alami di sini kerana keluar sahaja dari pejabat maka akan terlihatlah paha-paha yang melepak, dengan skirt yang pendek yang boleh menerjah iman, dan juga dengan seluar yang sendat menampakkan punggung-punggung yang bugar.(tak keluar rumahpun aku rasa kita boleh melihat pandangan-pandangan sebegitu - gunakan internet). Situasi begini sering berlaku tatkala aku nak jaga kesempurnaan puasa aku, ...yang sering aku dengar fatwa bahawasanya sekali pandang tak mendatangkan dosa tapi jika kali kedua dosa akan tertulis...jika ikutkan takwa jangan pandang terus, Insya-Allah selamatlah iman kita. Tapi, sebagai seorang lelaki yang pasti terkulai dengan terjahan yang mengiurkan oleh gadis-gadis, wanita-wanita dan isteri-isteri yang menayangkan benda-benda yang sepatutnya disembunyikan tapi dikeluarkan juga.

Kebanyakkan lelaki yang ada di muka bumi ini jatuh kerana seorang wanita, paling sering kita dengar kisah Nabi Adam a.s. yang tersungkur dengan pujukan Hawa lantas Allah telah singkirkan baginda ke muka bumi ini dan terkeluarlah Nabi Adam a.s. dari syurga. Ia juga ada kaitan dengan hasutan Iblis melalui Hawa untuk memujuk Nabi Adam a.s. memakan buah pokok yang dilarang oleh Allah ke atas Nabi Adam a.s.
Begitulah seterusnya dengan lelaki-lelaki yang ada sekarang yang akan dan mudah terkulai dengan pujukan seorang wanita.

Wanita-wanita yang ada di muka bumi ini sebenar mampu merubah dunia walaupun secara fizikal mereka ini lemah tapi berapa ramai lelaki-lelaki yang masuk penjara dunia kerana pujukan mereka yang memukau, yang boleh menyebabkan lelaki kehilangan akal sihatnya yang menjerumuskan mereka-mereka ke lembah yang hina.

Namun, bagi aku wanita-wanita akan menjadi pembantu-pembantu lelaki jika agama dijunjung atas gemalai mereka dan meneriak ke arah suami-suami, ayah-ayah, abang-abang, adik-adik dan anak-anak mereka untuk menjadi raja-raja di syurga..Amru bin Jamuh yang lumpuh menjadi masyhur di langit asbab isterinya berteriak: "pergilah suamiku bersama anak-anak, janganlah kamu menjadi pengecut"... merupakan seruan untuk berjihad di jalan Allah. Cuma aku musykil dengan wanita-wanita yang ada sekarang ini, masih adakah wujudnya wanita-wanita yang sebegini?

Dan aku sebagai seorang lelaki, adakah aku membimbingi isteri-isteriku, anak-anak perempuanku untuk menjadi seperti isteri-isteri para sahabat r. 'anhuma? Adakah aku telah menunaikan tanggungjawab aku?

3 comments:

  1. Tulang rusuk kau jauh tu.. kena seberang laut.. aku yang dekat ni pun payah nak luruskan.. sebab aku sendiri pun x lurus2 lagi..

    ReplyDelete
  2. komen kat sini kena tunggu approval.. leceh la..

    ReplyDelete
  3. azharjaafar;
    ye ke, tak perasan pulak kenal approval dulu, tapi elok juga, kena bagi salam dulu sebelum masuk rumah;
    kita cuma doa dan usaha, yang luruskan Allah swt.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...