Friday, March 4, 2011

Belada Blogger Jalanan

HARI ini merupakan hari ke-5 aku di Kuching, biasanya aku hanya datang sini untuk urusan kerja. Aku sebagai seorang kakitangan dah masuk 16 tahun, sedar tak sedar rupanya aku dah lama sebagai seorang kakitangan kerajaan.

Kebanyakan masa aku bekerja di agensi yang aku duduki sekarang ini banyak melibatkan untuk aku bekerja di luar lingkungan pejabat ataupun jarang duduk di pejabat. Kerja aku lebih banyak di luar dari di dalam pejabat. Bila aku tak keluar dari pejabat, bermakna tak ada kerjalah untuk aku buat. Aku kena berjalan dan berdiri di luar pejabat juga. Jika tidak, aku tak bekerja dan macam tak bekerja iaitu ponteng.

Bila dah lama sangat berada di luar pejabat, terasa juga aku nak bekerja dalam pejabat. Tapi, bila aku berada dalam pejabat terasa juga bosannya sebab dah terbiasa dengan kerja di luar pejabat.

Aku sebenarnya tak berminat sangat nak menceritakan tentang kerja aku di blog ini, aku lebih suka untuk menceritakannya dengan orang yang berada dalam lingkungan aku atau yang berkaitan dengan alam kerja aku sahaja. Kerana mereka lebih memahami dan akrab dengan apa yang aku nak beritahu dengan mereka. Jika aku beritahu dengan mereka yang tak akrab dengan bidang ini, pasti mereka akan bosan dan tak berminat.

Pernah kawan aku mengesyorkan aku supaya aku menulis tentang apa kerja yang aku buat agar orang tahu dan memahami bidang aku ini, tapi aku belum ada minat lagi nak tulis tentang kerja apa yang aku ceburi. Sebenarnya, kerja aku ini, bila aku bentangkan atau aku ceritakan pasti ada orang yang berminat nak mendekati atau merapati tapi memakan masa sikit untuk berjinak dengan kerja yang aku ceburi ini.

Terima kasih kepada kawan aku itu kerana memberi idea yang baik untuk aku menulis tentang apa yang aku buat tapi aku rasa masanya belum tiba lagi, nantilah.

Bukan tak mahu, cuma skop yang aku nak ceritakan nanti agak terhad dengan bidang itu sahaja dan begitu membosankan nanti. Insya-Allah suatu masa nanti akan aku lontarkan juga bila waktu yang santai untuk aku tuliskan. Aku lebih suka untuk menulis tentang wajah manusia, sikap manusia, diri manusia, kehidupan manusia dan sempadan dunia dan akhirat yang memaparkan gelagat manusia yang dekat dan jauh dengan Pencipta dan Pemelihara kita.

Sebab aku beranggapan kita manusia sering lupa akan diri kita sendiri kerana persekitaran kita yang sentiasa diubah oleh kita sendiri dan kita sendiripun berubah juga.

Jadi, hari-hari kita berdepan dengan permasalahan yang direka dan ditimbulkan oleh kita sendiri yang sepatutnya tak wujud tapi wujud kerana kedangkalan sifat kemanusiaan kita. Dan hari-hari juga kita akan membaca, mendengar dan melihat malah memikir permasalahan yang didatangi oleh kita sendiri yang akhirnya memupuskan diri kita sendiri dan dunia amnya.

Dan hari ini, aku masih lagi berdiri sebagai seorang kakitangan kerajaan yang akan bekerja di luar pejabat dan akan menjalankan tugas aku sebagai seorang kakitangan kerajaan sehingga aku pencen atau aku nak pencen awal.

5 comments:

  1. mashaAllah,kt mana pun kita,kita kene merasai 24 jam kita ni umat nabi saw...

    p/s:jemput share pandangan tuan berkaitan artikel terbaru...di blog sy..

    ReplyDelete
  2. Kerja dakwah je yg x boleh pencen..

    ReplyDelete
  3. APS,
    InsyaAllah saya akan cuba untuk komen nanti..

    AJ,
    Betul tu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...