Sunday, March 27, 2011

Menurunnya Pengetahuan Agama Di Kalangan Masyarakat

DENGAN tanggungjawab ulamaklah yang mencari keredhaan Allah yang telah berkhidmat kepada agama dan menjalankan tugas keimanan. Mereka kena berkhutbah, bersyarah, menyampaikan semata-mata untuk memenangi keredhaan Allah dan kena mengabdikan diri mereka untuk agama.

Tanggungjawab masyarakat dan pemegang amanah ialah bahawa mereka hendaklah menyempurnakan segala keperluan ulamak. Mereka hendaklah membayar sekian banyak bayaran supaya ulamak bolehlah menjalani hidup yang mulia di sisi keluarga mereka. Tetapi perhatian tidak diberikan ke atas perkara ini.

Salah satu daripada sebab tidak diberi perhatian ke atas masalah ini ialah kerana pekerja-pekerja agama ini kerana mahu mengambil hati tuan-tuan mereka (yakni mutawali dan pemegang amanah) dan juga ingin mendapat sumber kewangan daripada mereka serta disebabkan mereka di bawah tanggungjawab orang-orang ini lalu memuji-muji mereka walaupun terhadap kerja-kerja yang bertentangan dengan syariat. Yang demikian mereka membinasakan kepentingan agama.

Bagi ulamak-ulamak yang cerdik mereka memperolehi ijazah daripada pendidikan duniawi yang rendah nilai lalu condong untuk memperolehi manafaat dunia -- satu kecondongan yang membawa kepada kerosakan yang besar kepada masyarakat Islam. Tetapi mutawali, pemegang-pemegang amanah dan pengurus-pengurus maktab, menjalani hidup mereka tanpa peduli, megah dan berkepentingan diri sendiri tidak dapat mencari rawatan yang sesuai bagi memperbaiki penyakit ini yang sedang memakan tunggak utama maktab mereka.

Selepas belajar selama 10 hingga 12 tahun di dalam maktab agama, seseorang itu menjadi 'alim, hafiz dan qari. Berkhidmat sebagai imam atau mengajar masyarakat yang itu adalah mustahak tetapi jika mereka tidak mendapat bayaran yang secukupnya untuk mereka menanggung keperluan asas kepada anak isteri dan ibubapa mereka yang miskin maka di manakah mereka dapat mencarinya jika tidak menjadi tanggungjawab pengurus maktab tersebut untk menyempurnakannya. Adakah mereka layak memikul tanggungjawab ini. Inilah masalah yang perlu mendapat perhatian sewajarnya.

Sebenarnya ini adalah tanda-tanda kiamat. Tanda yang terlebih besar lagi daripada itu ialah bahawa si 'alim tersebut itu tidak dapat sabar lalu meninggalkan bidangnya, lantaran tergoda dengan kerja dunia untuk menampung hidupnya.

Bab 59 - Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmaed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...