Saturday, February 5, 2011

Siapa Nak Kaya?

ADAKAH kita pernah terfikir dan termimpi yang bila kita mempunyai kekayaan, apakah akan kita buat dengan kekayaan yang ada itu?

Biasanya atau sekarang ini mungkin ada yang terfikir di kepala otak, bila mempunyai kekayaan yang banyak tentu kita akan membeli pelbagai barangan yang tak mampu untuk kita beli semasa kita tidak mempunyai wang. Aku rasa yang pertama kali kita nak beli tentunya rumah yang besar, kenderaan yang mahal atau mewah. Kalau takpun, kita akan gunakan kekayaan yang ada untuk kita membuka perniagaan ataupun jika seorang kakitangan kerajaan pasti dia akan berhenti kerja dan hanya goyang kaki sahaja.

Kita beranggapan jika kita mempunyai kekayaan kita berkemampuan untuk membeli apa sahaja yang ada di dunia ini. Adakah betul dengan kekayaan boleh untuk kita membeli segala apa yang kita ingini akan diperolehi?

Kekayaan, banyak yang menafsirkan seseorang yang mempunyai wang yang banyak dan dapat memperolehi apa yang dihajati dengan mudah dengan perantaraan wang yang ada. Ia juga boleh memanipulasikan keadaan dengan perantaraan wang yang dimilikinya. Dengan kata mudah dia boleh buat apa sahaja yang diingininya pasti dapat jika ada wang. Jadi, sebab itulah orang inginkan kekayaan agar apa yang dihajati akan dipenuhi dengan perantaraan kekayaan tadi.

Tetapi bagi seorang yang miskin kekayaan baginya apabila ia memiliki wang RM1,000.00 pun ia sudah merasakan dia sudah kaya sebab baginya ia mempunyai nilai yang tinggi. Dan bagi seorang remaja, jika dia mempunyai wang sebanyak RM100.00 dia beranggapan dia sudah kaya kerana nilai wang itu disisi begitu tinggi dan jika seorang kanak-kanak memperolehi wang sebanyak RM10.00, dia beranggapan dia sudah kaya kerana nilai wang itu disisinya sudah begitu tinggi. Adakah dengan nilai wang atau situasi seseorang mengukur kekayaan seseorang itu?

Mungkin dari segi kebendaan dan jasmani, kekayaan yang ada boleh untuk mewujudkan segala keinginan yang dimahukan dan dinampakkan dengan mata kasar.

Tetapi, persoalannya adakah kekayaan boleh memberi dan memenuhi keinginan dan kehendak yang mutlak dalam diri manusia itu? Ini satu persoalan yang sukar untuk kita fahami dari konteks kepuasan dalaman mahupun luaran.

Mungkin ada di luar sana, beberapa kerat dari manusia yang mempunyai kekayaan yang melimpah-ruah namun kepuasan dalam dirinya masih belum dipenuhi dengan secukupnya, luaran mahupun dalaman. Mengapakah perkara ini berlaku, dari segi logik akal manusia, jika dah kaya seseorang itu mudahlah, senang, tenang, tak perlu nak memikirkan lagi perkara-perkara yang merunsingkan, cuma memikirkan apa sahaja yang diingini dalam hati. Tetapi ia tak berlaku, keadaan sebaliknya sering memburu diri dan kehidupannya.

Bertititk-tolak dari situlah kita ketahui bahawa kekayaan yang ada pada setiap manusia bukan jaminan atau ukuran ataupun tanda bahawa dia berjaya memperolehi semua yang dihajatinya. Kekayaan yang wujud hanyalah bebanan yang perlu untuk kita mengurus dan mentadbir ia agar  lebih sistematik pada ukuran dunia dan memberi ganjaran yang besar di akhirat jika digunakan mengikut kehendak Allah dan Rasul-Nya.

Jadi, ada pula yang mengatakan bahawa orang yang kaya adalah yang tiada mempunyai hutang dengan sesiapapun walaupun tidak mempunyai apa-apa hartapun dan orang yang tidak kaya adalah yang mempunyai hutang dengan sesiapapun walaupun mempunyai harta yang banyak tapi diperolehi dengan hutang. Dalam konteks hutang, barang yang kita miliki seperti kereta, rumah dan pelbagai lagi jika masih ada hutang sebenarnya bukan miliki kita yang sah.

Jadi, siapa sebenarnya yang kaya ni? Orang yang berhutang untuk mendapatkan harta atau yang dihajatinya ataupun orang yang tidak berhutang untuk mendapatkan harta atau yang dihajatinya ataupun yang tidak berhutang dan tidak mempunyai harta dan tidak menghajati sesuatu?(Jika seseorang menghajati sesuatu dia merupakan fakir, orang tidak menghajati sesuatu dia bukan fakir, siapakah fakir sekarang?).

Tetapi banyak juga majalah yang dikeluarkan mengatakan si anu tu paling kaya di dunia, ataupun di asia, ataupun di Malaysia, jadi adalah orang kaya itu? Tetapi kaya macamana ya?

Tetapi kekayaan juga boleh kita rujuk dari sudut kaya anak, kaya dengan senyuman, kaya kasih sayang, kaya dengan pertolongan, kaya isteri(poligamilah tu), kaya dengan umur dan banyak lagi kaya rupanya. Tetapi kekayaan sebegini tiada pengikhtiran dari manusiapun. Mungkin juga ia sukar diukur kerana ia satu yang subjektif dan amalan yang hanya wujud bila seseorang itu mempunyai kekuatan dalaman yang hebat.

Kesimpulannya, kaya atau tak kaya bukanlah suatu yang penting, yang pentingnya kayakan diri kita dengan amalan agama agar kekayaan yang sejati akan datang dalam setiap gerak-geri kehidupan seharian kita.



5 comments:

  1. mahu kaya di akhirat.
    Dan semoga Allah jauhkan kita daripada menjadi orang yang muflis di akhirat.

    ReplyDelete
  2. hidup ini umpama syurga jika dilimpahi dgn kekayaan kasih sayang.kasih pada keluarga, agama, persekitaran dll

    ReplyDelete
  3. sorg alim pesan pd sy,satu perkara tu bila mana kita dapat dgn secara yg halal,maka di aakhiart akan di hisab,dan satu perkara dpt dgn cara haram,di akhirt akn di azab...

    p/s:Jemput ke blog saya,semoga saya dapat kongsi dengan tuan artikel berkaitan doa vs orang zalim di blog saya.

    ReplyDelete
  4. Anonymous:;)

    APS: Betul tu...Insyaallah sy akan menziarahi ke blog tuan nanti.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...