Tuesday, September 20, 2011

Peristiwa-peristiwa Terpenting Yang Akan Berlaku Menjelang Kiamat

PERKARA-perkara yang telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. akan berlaku yang setakat ini telah diperbincangkan adalah sebagai tanda-tanda kiamat yang sebahagiannya telah berlaku, setengahnya sedang berlaku dan akan berlaku. Jika sesuatu peristiwa itu berlaku sebagai tanda kiamat, tidaklah itu bermakna ia berlaku hampir pada hari kiamat. Itu hanya sebagai suatu keperluan atau syarat berlakunya kiamat. Dengan alasan inilah Rasulullah s.a.w. memberitahu akan banyak peristiwa dan kejadian yang tanpa wujudnya peristiwa-peristiwa itu, kiamat tidak akan berlaku.

Zaman Rasulullah s.a.w. itu sendiri adalah merupakan tanda kiamat sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. sebelum ini lebih daripada 1,400 tahun telah berlalu daripada zaman Rasulullah s.a.w. dan hanyalah Allah sahaja yang Maha Mengetahui beberapa tahun lagi kiamat akan berlaku.

Jelas telah diberitahu melalui Hadis Rasulullah s.a.w. bahawa dengan kewafatan Baginda itu sendiri sebagai salah satu daripada tanda kiamat.
(Bukhari)

Di bawah ini (entri seterusnya) diberikan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku menjelangnya kiamat. Urutan peristiwa ini ditulis mengikut Hadis oleh ulamak-ulamak. Urutan yang sama aku tuliskan untuk tatapan anda semua. Apabila tanda-tanda besar ini muncul maka bermakna hampirlah berlakunya kiamat. Namun demikian tiada sesiapapun akan mengetahui akan masanya yang tepat hanya ia adalah dalam pengetahuan Allah Ta'ala.

Bab 67, Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...