Saturday, September 24, 2011

Hantu Bonceng : Apa Dah Jadi Dengan Orang Islam

SEKARANG ni orang sibuk pasal isu babak yang terdapat dalam filem Hantu Bonceng yang dikatakan mempersendakan Islam, di mana seorang pelakon yang melakonkan watak Amran yang mengucap kalimah syahadah kemudian disusuli dengan menyebut nama syaitan yang telah ditayang umum pada 31 Ogos yang lalu.

Disebabkan dialog yang dikatakan mempersendakan Islam yang diucap oleh pelakon terbabit dalam filem tersebut, ramai orang Islam tak puas hati dengan dialog filem tersebut. Pelakon terbabit adalah Zizan Raja Lawak dan Arahan  Ahmad Idham menerangkan bahawa tiada unsur untuk mempersendakan tentang Islam kerana disebabkan pelakon yang mengucap dialog tersebut dalam situasi lakonan yang takut, jadi terbentuklah dialog yang seolah-olah macam mempersendakan kerana terputus-putus ucapan tersebut dan pelakon terbabit disuruh seolah-olah dia nampak syaitan maka selepas mengucap syahadah dia nampak syaitan jadi terkeluarlah perkataan syaitan menyusuli kalimah syahadah. Dikatakan Zizan raja Lawak memohon maaf atas perkara tersebut dan tiada man

Filem terbabit mengisahkan kehidupan mat rempit yang bergelombang dengan hidup perlumbaan haram yang sering menjadi kegilaan anak-anak muda dan menjadi kebencian kepada masyarakat kepada golongan ini yang menganggu sistem kesejahteraan jalan raya di Malaysia. Namun, filem ini mengenengahkan tentang unsur-unsur keagamaan yang begitu nipis dan hilang langsung dikalangan anak-anak muda Islam. Amran watak utama yang menghidup filem tersebut menghadapi gangguan daripada roh seorang gadis bernama Maya lakonan Juliana Evans yang dimenanginya dalam perlumbaan haram sebagai habuan. Tetapi, dalam perjalanan pulang bersama gadis tersebut mereka telah mengalami kemalangan dan gadis tersebut telah meninggal dunia.

Dari situlah permulaan cerita tersebut apabila Amran sering diganggu oleh roh Maya menuntut agar jenazahnya perlu disemadikan dengan sempurna dengan cara Islam. Dan plot cerita ini terus berkembang dan  dialog  kontroversi yang diucapkan oleh Amran itu menjadi hangat semasa Amran ditahan di hospital. Dan sekarang, ramai mereka yang perhatian akan isu-isu agama telah memberi komen dan hujah akan dialog yang seakan-akan mempersendakan agama Islam itu.

Sebenarnya, agama Islam yang telah berkembang pesat sejak zaman nabi Muhammad s.a.w. serta sahabat-sahabat r. hum pun mengalami gangguan keadaan yang sama juga, malah lebih teruk lagi dari segi fizikal, mental dan rohani. Namun, mereka dapat menghadapi dan menyelesaikan permasalahan tersebut dengan jayanya dan hikmah. Islam pada zaman itu makin kuat dan teguh asbab pengamalan Islam yang konsisten dan sempurna. Zaman tersebut Islam dipelihara dan dijaga begitu teliti sehingga tiada berani memperendahkan amalan-amalan Islam.

Tapi sekarang, Islam telah dipergunakan, dikomersialkan, diperdagangkan dan diperendahkan demi untuk kepentingan diri, pangkat, kuasa dan harta. Tiada siapa yang sanggup untuk memepertahankan dan memelihara, kalau adapun hanya kepentingan diri sahaja. Sebab itulah apa-apa yang diperkatakan tentang isu-isu agama sekarang tidak dapat diselesaikan kerana tujuan dan maksud orang yang nak selesaikan isu terbabit bukan kerana Allah. Jadi, bantuan Allah tak turun jika bukan kerana Allah s.w.t.    

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...