Sunday, September 4, 2011

Maksud Daripada Masa Yang Dekat Atau Singkat

APA maksudnya daripada kesingkatan masa.

1. Allamah Khattabi r. 'alaihi menulis bahawa orang ramai akan menghabiskan hidupnya di dalam kemewahan dan keselesaan, keseronokan, gembira ria. Inilah bentuk hidup pada zaman Imam Mahdi. Hidup akan berlalu tersangat pantas seperti penyair Urdu bermadah : "Seorang mahu melepasi masa kesusahannya tetapi dia tidak berjaya melepasinya sedangkan betapa pula pantasnya hidup di dalam kemewahan!"

2. Keberkatan masa akan lenyap. Kberkatan akan lenyap kerana ketiadaan taat dan dosa. Dengan ini, melalui masa pun keberkatan akan hilang. Pada kenyataannya keberkatan akan dilenyapkan daripada segala sesuatu.

3. Telah diriwayatkan daripada Allamah Ibn Tindaudi r. 'alaihi bahawa kiamat semakin dekat, masa malam akan menjadi singkat. Kemudian beliau menulis bahawa kedua-dua siang dan malam akan menjadi singkat.

4. Allamh Nawawi r. 'alaihi menyokong kenyataan Qadhi Iyad yang mengatakan bahawa keberkatan akan ditarik. Sesuatu kerja yang biasanya disudahkan dalam masa satu jam terpaksa dihabiskan dalam masa satu hari. Dan sesuatu kerja yang biasanya dapat dilangsaikan dalam masa seminggu atau sebulan terpaksa disudahkan dalam masa setahun.

5. Jangka hayat manusia akan berkurangan. Jangka hayat orang pada akhir zaman akan berkurangan lebih lagi.

6. Imam Tahawi r. 'alaihi berkata bahawa ilmu agama akan ditarik. meratalah kejahilan, maka di dalam kejahilan, perbalahan dan menfitnah, manusia itu sama sahaja bentuk perlakuannya.

7. Allamah Ibn Abu Jamarah r. 'alaihi menulis bahawa masa itu akan menghampiri semakin dekat. Tiada ilmu agama, amalan, ketaqwaan dan kesucian hati pada manusia.

8. Allamah Baidawi r. 'alaihi menulis bahawa apabila hampirnya kiamat, masa pemerintahan sesebuah kerajaan, negeri dan bangunan-bangunan menjadi begitu pendek. Inilah fenomena yang kita perhatikan. Parlimen-parlimen ditutup tanpa peentapan tarikh, kementerian-kementerian dibentuk kemudian terpaksa dibubarkan dalam jangka waktu yang singkat. Parti-parti pembangkang tidak akan membiarkan mana-mana parti yang menang menjalankan kerja dengan aman. inilah kebimbangan yang kita saksikan siang dan malam.
(Fathul Bari syarah bagi Bukhari - Jilid 51, ms 122-123 & Umdatul Qari syarah Bukhari - Jilid 28, ms 182)

Yang mana sahaja daripada maksud dan taksiran yang anda ambil, kita melihatnya sedang berlaku. Ini mukjizat Nabi s.a.w. yang baginda pernah bersabda : "Aku telah dikurniakan dengan "Jawamiul - kalim"(kebenaran dalam kata-kata), yang bermaksud kata-kata yang ringkas dan padat, pepatah yang bernas dan padat yang mana perkataannya kurang tetapi mempunyai banyak makna.".

Dengan ini, dengan apa cara pun yang ditafsirkan oleh para 'alim ulamak daripada sabdaan Rasulullah s.a.w. dapat melihat perkara ini berlaku di depan mata kepala kita. Hal keadaan ini tidak sedikitpun berkurangan malahan terus meningkat.

Bab 66, Meniti Debaran Zaman - Sheikhulhadis Mufti Ahmed Ebrahim Bemat
Terjemahan - Abdul Aziz Bin Abdul Hamid

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...