Thursday, April 1, 2010

Cinta Buatan Malaysia

     Di Malaysia sekarang ini begitu sarat dengan cerita cerai, buang anak, boyfriend pukul serta dera girlfriend dan banyak lagi yang bersangkutan dengan hubungan antara lelaki dan wanita serta impak atas hubungan yang dibuat antara dua insan yang bercinta ini. Di dada-dada akhbar sekarang ini bagaikan cerita yang biasa dibaca dan didengari oleh masyarakat umum. Itu baru yang diketahui dan yang tak diketahui dan tak dimaklumkan mungkin lebih banyak lagi. Apa sebenarnya yang terjadi atas dunia ini, dan apakah Allah s.w.t. ciptakan lelaki dan wanita ini untuk bercakaran ataupun nak menunjukkan "kejantanan" dan "kewanitaan" yang ada dalam diri mereka. Cuba tanya diri sendiri mengapa aku dijadikan seorang lelaki dan seorang perempuan?

     Adakah lelaki yang Allah datangkan ke dunia ini untuk membelasah wanita yang lemah atau adakah wanita yang lemah dijadikan mangsa kebuasan lelaki, ataupun kehadiran dua makhluk ini sememangnya suka bercakaran serta tindas-menindas satu sama lain. Yang aku nak ceritakan mengenai ketegangan hubungan makhluk bernama manusia antara lelaki dan wanita. Jika kita lihat haiwan-haiwan yang berlainan jantina takpun bergaduh antara mereka, yang sering bergaduh makhluk haiwan ini, yang jantan-jantan, yang berebut dengan si betina.

     Apakah sebenarnya punca pertelingkahan yang berlaku antara lelaki dan wanita sekarang? Sebab Allah jadikan wanita ini sebagai penenang hati lelaki, dan wanita pula perlu diberi kasih sayang, dibelai dengan manja bukannya diseksa dan dibuat belasahan. Apa yang menyebabkan lelaki sanggup memukul dan menyeksa wanita sehingga ada yang cedera, luka, terseksa jasmani dan rohani dan ada yang terkorban dengan asakan lelaki yang gagah(..orang yang gagah adalah yang dapat menahan atau menelan kemarahannya ataupun sabar..). Adakah kegagahan lelaki sekarang hanya berkisar dalam menyeksa kehidupan seorang wanita yang lemah?

     Mungkin ini yang sering berlaku di negara kita sekarang, namun adakah patut? Kita sebuah negara Islam? Kebanyakan yang tinggal di negara ini orang Islam, dan Islam kita sudah turun-temurun dari nenak moyang kita lagi. Islam dah berakar umbi dalam kehidupan kita...jika ada orang yang mencemar agama Islam, orang Islam di negara ini akan bangun dan berjuang mempertahankan kesucian Islam (contohnya isu kalimah Allah yang digunakan oleh agama yang selain dari agama Islam). Masjid-masjid, Surau-surau, sekolah agama, madrasah-madrasah, pondok-pondok, Ustaz-ustaz, Ustazah-ustazah, ceramah-ceramah agama dan banyak lagi yang berkaitan dengan agama Islam dipaparkan di setiap sudut, ceruk kehidupan kita, semuanya kita ada, apa lagi yang kita tak ada tentang Islam?

     Jika nak diceritakan atau nak ditulis, banyak dah paparan tentang Islam di negara kita ini...namun, mengapa masih disinggahi oleh sifat-sifat, perlakuan-perlakuan dan unsur-unsur yang bertentangan dengan pattern Islam. Apakah kita tidak mewarnakan wajah Islam dengan warna yang tulen sehinggakan wajah Islam tidak terdapat pada wajah orang-orang Islam sekarang ini.

     Adakah ketidaktulenan Islam yang ada pada diri kita mengajar kita mencorak kehidupan yang tidak tulen juga sehinggakan berlakunya gejala-gejala yang bertentangan dengan Islam. Adakah ini yang menyebabkan kurang mesranya hubungan lelaki dan wanita, kurang tulennya Islam dalam diri lantas menyebabkan jadi lelaki dan wanita yang tidak tulen sebagai pasangan hidup. Bila dah tak tulen memanglah cepat rosak dan tak tahan lama.

    Jadi, cinta yang ada dalam diri teruna dan dara sekarang ini adakah cinta buatan dari Islam atau cinta buatan Malaysia? Fikir-fikirkanlah apa cinta yang ada di negara kita ini....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...