Thursday, April 22, 2010

Jom Conteng

     Sudah 6 tahun lebih aku dan keluarga aku tinggal di rumah Semi-D yang dibeli pada tahun 2004, masa itu, rumah ini masih cantik lagi dan setiap ruang dalam bilik dicat dengan warna yang berbeza bagi menghidupkan lagi suasana dan mood setiap kali berada dalam rumah ini. Namun dinding yang dicat dengan warna yang ceria semakin terhakis dengan contengan anak-anak aku. Mereka begitu aktif melakar pelbagai lukisan dan tulisan yang boleh untuk dikaji oleh pihak akeologi, nak menafsir apa yang dilukis dan ditulis oleh anak-anak aku.
     Sebelum aku mencat rumah aku dulu, aku telah berbincang dan meminta pandangan dari pihak yang menjual cat tersebut, cat apa yang perlu aku beli? Tauke itu tanya kat aku, lu ada anak-anak kecik kah? Aku jawab ada. Bagus lu beli ini cat, tahan sikit, kalau lu punya anak conteng-conteng, boleh padam balik, tapi mahal sikit terangnya dengan ringkas dan penuh ekonomik. Aku pun berfikir sejenak pada masa itu, kalau aku beli cat ini, mungkin dinding yang di rumah tak jadi murel oleh anak-anak aku. Tapi mahal sikit, tapi tak apalah fikir hatiku, aku beli yang murah sahajalah lagipun kalau dalam rumah tak kena cahaya matahari dan hujan jadi lambat sikit pudar pujuk hatiku untuk menyedapkan hati aku sendiri. Dan nanti aku cat balik jika dinding rumah aku diconteng oleh anak-anak aku nanti.
     Begitulah keputusan yang aku buat 6 tahun yang lepas. Tapi apa yang dinasihatkan oleh penjual cat itu sememangnya benar, tak sampai setahun, dinding rumah aku diwarnai dengan pelbagai lukisan dan tulisan yang entah apa-apa anak-anak aku contengkan. Jadi, aku beritahu dengan isteri aku, biarkan dulu contengan itu, bila mereka dah besar sikit nanti, boleh kita cat baru. Sehingga kini dinding rumah aku masih tertulis isi hati anak-anak aku yang mereka luahkan. Kadang-kadang aku pun tak faham, mengapa mesti anak-anak aku nak menconteng dinding-dinding kat rumah, sedangkan aku dan isteri aku dah sediakan kertas-kertas untuk tempat luahan hati mereka semua? Jadi, apa sebenar yang begitu mendorong anak-anak aku untuk menconteng dinding-dindidng di rumah? Sehingga sekarang aku masih belum terjawab akan kebolehan anak-anak aku menconteng dinding-dinding kat rumah itu.
  
     Bila aku alih pandangan aku di luar skop rumah aku, dinding-dinding di bangunan, tembok, tandas, atas jalan raya, kedai, rumah, pejabat, sekolah, kereta, baju dan banyak lagi dinding-dinding yang tanpa lukisan dan tulisan telah diconteng orang-orang yang sama seperti anak-anak aku di rumah itu, yang bezanya mereka dah dewasa tapi anak-anak aku masih menyusu botol lagi. Adakah mereka-mereka yang di luar itu ingin menerangkan apa yang ingin mereka luahkan dengan menconteng dengan tulisan dan lukisan untuk masyarakat tahu apa yang dimahu dan dikehendaki mereka? Kadang-kadang dengan kreativiti mereka terpancar keindahan yang amat mengkagumkan, kadang-kadang terpercik sinar kesedaran, kadang-kadang menimbulkan kebencian, ataupun ia satu vandalisme? (Macamana dengan anak-anak aku, mereka boleh aku anggap sebagai vandalisme juga, takkan, masih kecil-kecil lagi anak-anak aku).

     Dan persoalannya sekarang, aku belum dapat lagi untuk mencat baru dinding rumah aku sehingga anak aku yang bongsu dah tak menconteng lagi. Sekarang ini dan terkini, aku tengok yang bongsu tu masih lagi nak menconteng...melukis dengan penuh gembira, setiap kali pergi kedai buku yang pasti pensil warna dah dalam genggaman anak aku yang bongsu. Katanya, untuk mewarna kat buku-buku tapi yang pasti dinding-dinding di rumahpun tempias sama dengan kreativiti yang sering bermain di hujung jarinya.

     Dinding rumah aku masih lagi terconteng dengan pelbagai curahan hati dan perasaan anak aku yang bongsu dan akan terus terconteng selagi kegemarannya masih belum terpenuhi dengan “kematangan” mulai menyapanya kelak...tapi bila ya? Akupun tak pasti menanti kehadiran makhluk bernama “matang” itu menyapa anak bongsu aku agar terhentinya kerja melukis dan menulis di dinding...dan semua itu perlukan kos, nak beli cat, upah orang cat dan peralatan untuk mengecat. Mungkin ini juga yang berlaku dengan kerajaan tempatan, kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan bila terjadinya contengan oleh mereka-mereka ini...

4 comments:

  1. Beli rumah baru. Tak payah cat baru!

    Dalam psikologi ada satu bidang yang suka mengakaji lukisan kanak-kanak, dan lukisan dinding orang tua.

    ReplyDelete
  2. takut pula orang jual cat tak dapat cari makan nanti...

    ReplyDelete
  3. buat dinding khas utk anak-anak tunjuk skill depa. kira mcm feature wall la~ eh!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...