Monday, April 19, 2010

Hilangnya Amanah; Tidak Ada Iman Dan Amanah Walaupun Sebesar Biji Sawi Tetapi Manusia Masih Mengatakan: “Dia Seorang Yang Sangat Amanah Dan Berkepercayaan”

     Diriwayatkan oleh Huzaifah r. ‘anhu bahawa Rasulullah s.a.w. telah menyatakan dua buah Hadith. Salah satu daripadanya telah aku saksikan dan aku sedang menunggu yang satu lagi.
    
    Hadith pertama ialah, bahawa : “Allah Ta’ala akan menurunkan amanah ke dalam satu sudut hati manusia lalu menurunkan pengetahuan Al Quran dan Hadith (Di mana benih Iman disuburkan lalu memperkuatkannya).”

     Kemudian beliau meriwayatkan mengenai pengangkatan amanah apabila manusia melakukan dosa kerana kealpaannya. Hanyalah kesannya sahaja yang kelihatan. Apabila dosa-dosa itu terus dilakukan kerana kealpaaannya, maka amanah itu pun diangkat lagi sehingga membesarlah kesannya. Seumpama bara api yang terjatuh ke atas kaki meninggalkan lecur yang besar, begitulah kesan keamanahan menjadi lebih besar. Lecur itu mungkin membesar lagi tetapi di dalamnya kosong sahaja. Manusia akan menjalani urusan perniagaan tetapi tidak seorangpun yang bertanggungjawab untuk melakukannya dengan penuh amanah.
     Lalu berkatalah mereka : “Ada seorang yang benar-benar amanah di dalam sekian-sekian keluarga.” Dan orang itu akan diberitahu : “Betapa pintar, cerdik serta beraninya (kamu), namun tidak ada iman dan amanahpun di dalam hatinya walaupun sebesar biji sawi.”
(Bukhari, Jilid 2, 962)

     Selanjutnya beliau berkata : “Terdapat suatu masa dahulu ketika aku pernah  membuat urusan dan perniagaan, terfikir olehku bahawa jikalau orang yang berurusan denganku itu seorang Islam, maka Islam akan menjadikannya seorang yang dapat menunaikan haknya dan jikalau dia seorang Nasrani maka kerajaannya akan menyebabkannya menunaikan hak tersebut. Tetapi pada hari ini aku membuat urusan perniagaan setelah berfikir panjang.
(Ibid, ms. 963)

     Catatan
     Renunglah sejenak apa yang berlaku pada hari ini. Mengambil tanggungjawab terhadap amanah maka orang ramai terus memegang jawatan di dalam beberapa institusi tetapi bukanlah suatu janji dan tugas untuk memegang dan setia kepada peraturan dan undang-undang yang telah digariskan. Apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. ialah bahawa harta bagi iman itu terletak pada sikap amanah dan begitulah sebaliknya.

     Mengikut syari’ah, lelaki dan wanita telah diciptakan dengan keimanan dan amanah. Benih iman dan sifat amanah telah disirami dengan Al Quran dan Hadith lalu tumbuhan yang terjadi daripadanya dipelihara sehingga membesar. Tetapi kemudiannya manusia melakukan dosa, berdusta, suka menuduh-nuduh, menfitnah, memaki dan mencarut hanya semata-mata untuk memperolehi jawatan tertentu.

     Jalan-jalan jahat berunsur kesyaitanan, rancangan-rancangan yang tidak dibenarkan dan penggunaan deposit yang tertentu yang dilakukan secara terlupa atau sengaja walaupun dia tidak mempunyai keupayaan untuk membayarnya kembali. Sifat amanah telah terangkat daripada hatinya tetapi sifat riak, keangkuhan dan keinginan untuk kemasyhuran terus-menerus meningkat. Terlupa yang ini, dia terus pula menggunakan wang yang lain. Kerana mahu mempertahankan kerusinya setelah melakukan rasuah maka dia berusaha pula untuk mengupah lima, enam orang yes men. Orang yang sedemikian mudah sahaja diperolehi.
     Orang yang tidak mempunyai iman, budi bicara begini akan sentiasa akur untuk memuji-mujinya sebagai seorang yang amanah apabila dia dibayar upah dan perjalanannya untuk melakukan lagi pecah amanah. Dia bersedia sahaja meniup trumpet mengatakan dia seorang yang jujur. Sikap kemunafikan akan bertambah-tambah lagi.

     Walaubagaimanapun Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa : “Kepintaran, kelicikan, bercakap banyak akan menjadi ukuran kepada kemuliaan dan penghormatan di dalam masyarakat lalu orang ramai pun memuji-mujinya ke atas ukuran-ukuran ini.”

     Alangkah pintar, cerdik dan bijaksananya orang ini. Begitu pandai dia melucukan dan mengenakan jenakanya kepada orang lain. Sifat beragama, keimanan dan amanah tidak wujud lagi sebagai ukuran kemuliaan dan dengan inilah apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa tidak ada lagi iman walaupun sebesar biji sawi, namun manusia masih lagi membodek dan memuji orang yang sebegini?

     Segala kenyataan kenabian telah terbukti akhirnya. Betapa mereka menguruskan dan mentadbir masjid-masjid, madrasah, majlis daerah, persatuan dan institusi-institusi? Mereka telah menyalahi urusan lalu membinasakan wang sumbangan berjuta-juta ringgit. Bagaimana pula halnya wakil-wakil saudara-saudara itu yang telah menetap di luar negara menggunakan wang-wang zakat dan sedeqah!

     Jikalau pentadbiran dijalankan oleh seorang, berapa ramai pula lagi yang menjalankan urusan madrasah selama lima ke enam bulan mengikut citarasa mereka sahaja lalu mengeluarkan laporan tahunan untuk meminta derma bagi menjalankan madrasah yang sekejap-sekejap muncul ini!

     Tetapi disebabkan pangkat dan harta telah menjadi ukuran kemuliaan masyarakat, maka mengikut apa yang telah dibayangkan oleh Rasulullah s.a.w. bahawa sedemikianlah orangnya yang tidak berlaku jujur itu akan menjadi pemuka – satu kenyataan yang kita sedang persaksikan sekarang ini dan pada masa akan datang orang yang nampaknya mulia dan bersih ini akan terus berkembang biak. Semoga Allah melindungi kita semua!

(Bersambung...)
[Meniti Debaran Zaman, Bab 45]

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...