Sunday, November 8, 2009

Cerita Tentang Poligami (Bahagian Ketiga)

          Pagi yang dingin (sebenarnya tak dinginpun kat KL ni, panas dengan keluhan wargakota yang semakin sesak dengan masalah) lagi sibuk dengan bunyi kenderaan-kenderaan yang bergerak...24 jam bergerak...sekarang hampir semua premis perniagaan buka 24 jam, kilang-kilang, pejabat-pejabat tak alih dan pejabat-pejabat tetap...banyak lagi  yang bergerak-gerak kat KL ni...cuma masjid/surau yang tak hidup 24 jam..mengapa ya (kalau nak lihat masjid di Malaysia ni yang hidup 24 jam datanglah ke Masjid Seri Petaling,



yang hidup dengan amalan-amalan dakwah, majlis belajar dan mengajar, ibadat dan khidmat) Sebabnya kita tak fikirpun macamana nak ramaikan orang datang ke masjid/surau, yang kita fikir, kita sendiri saja yang nak beribadat...kita bukannya umat ibadat tapi kita umat dakwah, ajak orang dekat dengan perintah Allah s.w.t. dan hidupkan sunnah nabi Muhammad s.a.w., barulah kita layak untuk digelar sebagai umat yang terbaik..
           Berbalik dengan keadaan pagi yang dingin tu, saya berjumpalah dengan seorang makcik yang berasal dari Negara Indonesia. Makcik ni dah lama berada di Malaysia, katanya dah 9 tahun berada di sini sebagai amah. Mula-mulanya makcik tu tegur saya dengan panggilan abang! (jika nak dibandingkan keadaan saya dengan makcik tu, sebaya dengan mak saya) 


Begini perbualan saya dengan makcik tu :
Katanya : "Abang ni orang Pakistan ke?".  
"Tak lah." kata saya dengan ringkas.
"Mengapa makcik cakap begitu, saya ni macam orang Pakistan ke" ulang saya.
"Berjanggut macam orang Pakistan" kata makcik tu dengan tersenyum.
"Saya orang sini juga", balas saya.
         Lepas tu, sayapun bertanya le ehwal makcik ni, dia ni ada 2 orang anak yang masih kat Indonesia dan masih bersekolah lagi, jadi makcik ni menyara hidup mereka sekeluarga. Bila tanya bab suami, makcik tu terdiam je, saya tanya lagi, mengapa suami tak kerja. Sebenarnya, dia dimadukan oleh suaminya...ceritanya bermula apabila  makcik tu berkerja di Malaysia ni, 3 bulan berada kat Malaysia ni, suami makcik tu buat keputusan untuk kahwin lagi...makcik tu reda saja. Jadi macamana, biarlah dia dengan isteri baru dia, saya dengan anak-anak saya. Sejak dari itu makcik tu tak balik-balik ke Indonesia hingga le sekarang ni. Makcik tu cuma telefon anak-anak saja. Tahan juga makcik ni, kata saya. Makcik tu senyum je, sambil menjeling ke arah saya...(lain macam je jelingan makcik ni)
         Saya tanya lagi untuk menghilangkan jelingan makcik tu, makcik jaga anak sapa, tanya saya. Anak orang Korea, jadi, makcik jaga anak orang bukan Islam le. Tak katanya, orang Korea ni dah masuk Islam. Ooo begitu, makcik tu cerita le tentang orang Korea tu, orang Korea ni perempuan, dia datang ke Malaysia ni sejak umur 18 tahun dah, ikut sapa tak tau le, pas tu kahwin dengan orang Kelantan, jadi masuk Islam le. Dah pandai cakap bahasa melayu. Sekarang dah bercerai dengan suaminya. Mengapa? soal saya lagi. Lakinya berselingkuh dengan perempuan lain, terang makcik tu lagi. Jadi perempuan Korea tu mintak cerai le..tapi sekarang masih lagi Islam dan berkerja sebagai guru serta berumur dalam lingkungan 40-an...
          Bila makcik nak balik ke Indonesia, tanya saya lagi..kalau saya balik, saya akan balik terus, terang makcik tu..pas tu matanya menjeling lagi ke arah saya..okey le makcik, kawan sayapun dah sampai, saya pergi dulu...terus saya masuk ke dalam kereta kawan saya untuk ke ofis

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...