Sunday, November 15, 2009

Meniti Debaran Zaman

BAB 23
AKAN BANGUN GOLONGAN-GOLONGAN PENOLAK HADIS (ANTI HADIS)
          Telah diriwayatkan daripada Abu Raf'e r. 'anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Janganlah biarkan aku melihat salah seorang daripada kamu bersandar di atas bantal empuk lalu dibawakan mana-mana perintah dan larangan-laranganku kepadanya maka dia pun berkata : "Aku tidak tahu dan aku tidak tahu; aku hanya akan patuh dengan apa-apa yang ada di dalam Al Quran."

(Abu Dawud)
          Tersebut di dalam hadis yang lain bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Aku telah diberikan Al Quran dan sesuatu (yakni Hadis) yang seumpama Al Quran. Orang-orang yang kenyang dan berpuas hati akan menafikan perintah-perintahku lalu berkata : 'Berpegang teguhlah hanya dengan Al Quran. Apa-apa yang halal di dalam Al Quran, hendaklah menganggapnya halal, dan apa-apa yang diharamkan hendaklah diharamkan." Ingatlah apa-apa yang telah diisytiharkan haram oleh pesuruh Allah, samalah dengan apa yang telah diharamkan oleh Allah."
(Abu Dawud)
(Bersambung...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...