Tuesday, January 12, 2010

Meniti Debaran Zaman

BAB 28
PERSELISIHAN ANTARA EMPAT IMAM


     Perselisihan di antara empat Imam mengenai pendapat dan masalah adalah rahmat kerana berdasarkan kepada keikhlasan. Dengan cara menggunakan kaedah yang mudah, seseorang Imam itu mengwujudkan suatu kemudahan kepada umat, tetapi jika perselisihan itu berdasarkan nafsu haiwaniah dan syahwat maka haramlah hukumnya.
     Di atas sebab itulah Rasulullah s.a.w. berdoa untuk umat tetapi doa tersebut tidak diterima di sisi Allah. Dan tentulah banyak alasan dan hikmah yang terkandung di dalam penolakan doa itu oleh Allah Ta'ala. Tetapi apa yang dapat kita fahami ialah bahawa hakikatnya umat Rasulullah s.a.w. ini adalah hidup sehingga ke hari kiamat dan mereka sering berbuat dosa dan akan terus melakukan kedosaan.
     Hukuman terhadap dosa ialah yang merupakan undang-undang tabi'i dikenakan ke atas mereka tidak dapat dielakkan bagi membersihkan dan mensucikan umat ini sebelum memasuki syurga. Maka Allah s.w.t. mengwujudkan suasana dan asbab tersebut yang menyebabkan berlakunya perselisihan di antara kumpulan-kumpulan dan institusi-institusi. Perselisihan di antara mereka akan menyebabkan mereka atas mengatasi serta menguasai di antara satu sama lain. Sebagai gantirugi daripada perbalahan ini maka taraf dan kedudukan mangsa akan ditinggikan.
     Ini adalah merupakan ujian bagi orang-orang Islam dan bukan Islam bagi masa ini. Mereka yang berusaha untuk memperolehi keredhaan Allah akan terselamat daripada fitnah tersebut dengan pertolongan Allah Ta'ala. Kepalsuan akan dibiarkan berterusan tetapi tidak bertahan lama. Kepalsuan semestinya dihapuskan dan ia akan terpadam tidak lama kemudian.
     Mungkin juga wujud perselisihan di antara golongan-golongan yang menegakkan kebenaran untuk membenteras kuasa kepalsuan. Atas sebab inilah Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa satu golongan akan sentiasa tetap memegang kebenaran sehingga ke hari Kiamat. Pengikut-pengikut kepalsuan tidak akan berjaya menghina mereka sepenuhnya serta memadamkan sinaran mereka dan mereka tidak akan terkalahkan oleh hujah.
(Bukhari, Jilid 11, ms 1087)
(Bersambung...)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...